Ćwiczenia logopedyczne
Szanowni Rodzice,
Zachęcam Państwa do systematycznych ćwiczeń z dziećmi.
Pozdrawiam,
Logopeda Anna Czuchan
Ćwiczenia dla wszystkich grup
Dzieci poza ćwiczeniami prawidłowej wymowy powinny ćwiczyć sprawność narządów mowy, do których systematycznie zapraszamy. Przedstawiam bajeczkę logopedyczną do przeczytania i wspólnych ćwiczeń oraz kwieciste minki - wiosenne ćwiczenia logopedyczne w formie kart do gry (plik pdf 1)
Zapraszam do ćwiczeń wszystkie dzieci.
WESOŁE MIASTECZKO
W niedzielę rano Jasio postanowił pojechać do wesołego miasteczka.
Ziewnął, przeciągnął się (naśladujemy) i zaczął się gimnastykować (buzia szeroko otwarta, a język dotyka kącików warg, nosa, brody). Potem ubrał się i zszedł wolno po schodach (czubek języka dotyka każdego zęba na górze, potem na dole). Do wesołego miasteczka pojechał samochodem (mówimy „brum brum”).
W wesołym miasteczku na początku jeździł na kucyku (kląskanie językiem). Następnie poszedł na karuzelę i wsiadł na osiołka (wołamy „io io”). Karuzela zaczęła się kręcić wolno, potem coraz szybciej (oblizywanie szeroko otwartych ust, wolno, a potem coraz szybciej).
Potem Jasio poszedł do wesołego pociągu, który gwizdał: uuu… Lokomotywa ruszyła powoli (mówimy powoli „szszsz” wolno) a potem coraz szybciej (mówimy „szszsz” szybko).
Było już późno, więc Jasio wrócił z powrotem do domu samochodem (mówimy „brum brum”). Wszedł do mieszkania, a tam mama powitała go buziakiem (cmokamy).
Po dniu pełnym wrażeń położył się spać i mocno zasnął (chrapiemy).
Dobranoc Jasiu!
Literatura:
A. Tońska-Mrowiec: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.
Rozwijamy sprawność ręki oraz ćwiczymy motorykę małą, ćwiczenia usprawniają umiejętność skupienia oraz koncentracji uwagi. Wykorzystując przedmioty wymienione w zamieszczonym materiale wykonujemy słońce, zastanawiamy się dlaczego jest ważne, co o nim wiemy oraz jaki ma kształt. A jaką głoskę słyszymy na początku?. Przypominamy sobie jak prawidłowo wymawiamy głoskę s oraz w jakie znamy wyrazy, w których możemy ją usłyszeć.(plik pdf 2)
Do ćwiczeń oddechowych tym razem potrzebne nam będą miseczki lub plastikowe pojemniki, farby wodne, słomka do picia, pojemnik na wodę, łyżeczka, brystol lub po prostu kartka papieru. Zapoznaj się z instrukcją ( plik pdf 2). Dmuchamy tworząc obrazy, rozmawiamy o kolorach oraz sztuce.
Dzieci starsze utrwalają wymowę głoski sz, wyszukują wyrazy z nią związane. (plik pdf 3)