Pomoc logopedyczna w naszym przedszkolu
Pani logopeda mgr Anna Czuchan
Praca logopedy w Przedszkolu nr 397 „Ziarenko” ma na celu stymulowanie rozwoju językowego dzieci, pomoc
w przypadku nieprawidłowości rozwoju mowy i trudności w wymowie. Realizowana jest przy współpracy
z nauczycielami i rodzicami.
Pierwszym etapem pracy jest przeprowadzenie badania mowy, na podstawie którego dzieci są kwalifikowane na terapię logopedyczną. Istotne w planowaniu pracy są informacje uzyskane od nauczycieli i rodziców dzieci.
Metody pracy logopedy dostosowane są do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz osobistej wydolności każdego dziecka.
Terapia logopedyczna przeprowadzana jest zgodnie z zasadami dydaktycznymi, opiera się na zasadzie: systematyczności, stopniowania trudności, utrwalania, aktywnego i świadomego udziału dziecka.
Indywidualna praca z dzieckiem w początkowej fazie nastawiona jest na nawiązania kontaktu, pozyskanie zaufania oraz zachęcenie i zmotywowanie do uczestnictwa w zajęciach.
Pracę terapeutyczną z dziećmi realizujemy w następującch etapach:
- Etap I - ćwiczenia ogólnorozwojowe obejmujące ćwiczenia słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.
- Etap II terapii dotyczy pracy nad wywołaniem prawidłowej artykulacji konkretnej, zaburzonej głoski lub nie występującej dotąd
w systemie fonologicznym dziecka, która następnie jest wprowadzana do stałego zasobu wymowy dziecka.
Bardzo ważna w profilaktyce logopedycznej jest praca nauczycielek prowadzących grupy, które realizują pod kierunkiem logopedy ćwiczenia rozwijające sprawność językową na każdym poziomie wiekowym.
W ramach profilakyki logopedycznej systematycznie przeprowadzane są przez logopedę zajęcia w grupach.
Współpraca z rodzicami opiera się na utrzymywaniu stałego kontaktu w celu przekazywania aktualnych informacji dotyczących prowadzonej terapii, jej przebiegu i osiąganych rezultatów. W celu uzyskania jak najlepszych rezultatów od rodziców oczekuje się systematycznej pracy z dziećmi w domu w ramach proponowanych ćwiczeń, wspierania dziecka, motywowania do dalszej pracy.
Psycholog przedszkolny
Pani psycholog Katarzna Czupryna
Pomoc psychologiczna w naszym przedszkolu jest realizowana w trzech obszarach:
I. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychomotorycznego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb rozwojowych.
W zakresie diagnozy:
- badanie dojrzałości szkolnej dzieci pięcioletnich (gotowość do nauki czytania, pisania, liczenia, rozumowania);
- diagnozowanie problemów rozwoju emocjonalno-społecznego naszych dzieci.
W zakresie terapii:
- indywidualne i grupowe zajęcia, z wykorzystaniem najbardziej efektywnych metod terapeutycznych:
1. Metoda wspierania rozwoju wg dr Paula Dennisona ( Kinezjologia Edukacyjna, a w szczególności „Gimnastyka Mózgu”) stymuluje naturalne mechanizmy rozwoju osobowości dziecka poprzez fizyczny ruch ciała.
2. Terapia ręki wg teorii Integracji Sensorycznej - stosowana w pracy z dziećmi o obniżonej sprawności grafomotorycznej.
3. Stymulacja rozwoju integracji sensorycznej - wspomaganie prawidłowego rozwoju sensoryczno-motorycznego dziecka, zapobiegając równocześnie późniejszym problemom i trudnościom szkolnym.
4. Terapia psychomotoryczna wg M. Procus i M. Block - ćwiczenia i zabawy ruchowe połączone z wokalizacją, wspaniale stymulujące rozwój psychoruchowy dziecka.
5. Terapia pedagogiczna (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne) - zmniejszająca u dzieci z deficytami rozwojowymi ryzyko przyszłych niepowodzeń w nauce szkolnej.
II. Wspomaganie rodziny w wychowywaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, realizowane zwłaszcza przez:
- indywidualne konsultacje i porady dla rodziców, także podczas popołudniowych dyżurów psychologa w przedszkolu;
- spotkania z rodzicami dzieci kończących edukację przedszkolną, dotyczące dojrzałości szkolnej.
III. Wspieranie kadry pedagogicznej przedszkola w tworzeniu dzieciom warunków umożliwiających harmonijny rozwój psychomotoryczny i osiągnięcie gotowości szkolnej.
Gabinet psychologiczny w naszym przedszkolu jest dobrze wyposażony w najnowocześniejsze pomoce potrzebne do prowadzenia zajęć terapeutycznych z naszymi dziećmi.