Godlo Polski

Przedszkole nr 397 „Ziarenko” w Warszawie

Przedszkole nr 397 „Ziarenko”
ul.Komorska 6
04-161 Warszawa

tel/fax: 22 610 69 64

Grupy: III "Maki", IIIa "Niezapominajki"

Propozycje zabaw dla 5 latków

Grupy: III "Maki", IIIa "Niezapominajki" 

Zabawy na 26.06.2020

Eksperyment „Kolorowe wodne wulkany”

Aby wykonać kolorowe wulkany, potrzebujecie:

  • 4 szklanki wypełnione wodą
  • bibułę w 3 kolorach (lub barwniki spożywcze)
  • kwasek cytrynowy
  • opakowanie sody oczyszczonej
  • strzykawka lub po prostu łyżka

W trzech szklankach barwimy wodę (w każdej na inny kolor) i wsypujemy kwasek cytrynowy, a w czwartej mieszamy ją z sodą oczyszczoną. Z ostatniej szklanki nabieramy strzykawką płyn i wlewamy go do każdej z kolorową wodą. Pod wpływem reakcji płyn zaczyna uciekać z pojemników, dlatego podłóżcie pod nie jakąś tacę czy blaszkę i obserwujcie spektakl kolorów!

Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki o wakacjach „Niech żyją wakacje”

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.

Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.

Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

Narysuj na kartce swoje wymarzone wakacje


Zabawy na 25.06.2020

DMUCHANIE BALONU- eksperyment - Do tego eksperymentu potrzebne będą: balony, butelki, ocet winny i soda oczyszczona. Wsypujemy odrobinę sody do balonika (za pomocą lejka lub uciętej butelki). Do pustych butelek wlewamy ocet winny i odrobinę barwnika. Nakładamy balon na butelkę i obserwujemy, jak się napełnia.

„Malujemy lato”- masażyk relaksacyjny na podstawie wiersza Bożeny Formy.

Rodzic wykonuje masażyk dziecku, następnie dziecko rodzicowi (rodzic czyta wiersz).
Świeci słońce, (wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców)
pada deszcz (dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach)
kapu, kap, kapu, kap. (zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach)
A my z latem wyruszamy (energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej)
zwiedzić świat, zwiedzić świat. (poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach)
Policzymy drzewa w lesie (dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie)
i kwiaty na łące (rysują kontury kwiatów)
powitamy tańcem księżyc (masują plecy rozwartymi dłońmi)
i kochane słońce. (wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią)
Pobiegniemy wąską dróżką, (stukają, na przemian, opuszkami palców)
górskimi szlakami (rysują ścieżkę palcami wskazującymi)
do kąpieli w słonym morzu (całą dłonią rysują fale)
wszystkich zapraszamy. (delikatnie szczypią)

,,W co dzieci lubią się bawić latem?” - burza mózgów połączona z wykonaniem pracy plastycznej. Swobodne wypowiedzi dzieci o ulubionych letnich zabawach. Rysowanie ulubionej, letniej zabawy.

Zabawa ruchowa z elementem marszu – „Wędrówka górskim szlakiem”. Potrzebny nam będzie: instrument perkusyjny lub można klaskać. Dziecko maszeruje zgodnie z tempem wygrywanym lub wyklaskiwanym przez rodzica (idą̨ wolno pod górę̨). Na przerwę̨ w grze odpoczywają̨ – stają i rozglądają̨ się̨ wokół, podziwiając góry.


Zabawy na 24.06.2020

  1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej

Powiedz proszę! Powiedz , tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już!

Rozmowa na temat utworu – dziecko wymienia cechy charakterystyczne dla lata na podstawie utworu oraz własnych obserwacji. Wymienia takie cechy jak: słońce, truskawki, wiśnie, motyle bociany, słowiki, żyto, zielona trawa, mlecz, biedronka, róże itp. Swobodne wypowiedzi na temat „Czy lubię lato"- uzasadnianie swojej wypowiedzi.

  1. Rozwiązywanie zagadek słownych

 Zagadki słowne: (,,Zagadki dla najmłodszych" J.Stec)
Kolorowe, pachnące,
w ogrodzie czy na łące,
chętnie je zbieramy
na bukiet dla mamy.
(kwiaty)

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami,
chociaż nie zadzwoni.
(konwalia)

Wszyscy o niej mówią,
że kwiatów królowa.
Bywa czerwona, biała i różowa.
(róża)

Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie sto mają,
jak się nazywają?
(stokrotka)

Szczęście przynosi, gdy ma cztery
listki, jaka to roślina? To jest...
(koniczyna)

  1. Wyspiarska matematyka – zabawa matematyczna.

Rodzic zapisuje na kartce cyfrę, a zadaniem dziecka jest ułożyć obok kartki, tyle samo kamyczków.

Następnie rodzic opowiada zabawne historyjki,

Było 6 kamyczków, słoń nimi żonglował i zgubił 2. Ile zostało?

– 4 kamyczki leżały na stole, ale kucharz potrzebował jeszcze 5 do dekoracji babeczek. Ile kamyczków potrzebuje w sumie kucharz?,

  1. Praca plastyczna „Latawiec”

Do wykonania potrzebujemy kartka papieru klej, nożyczki, 4 większe kółka z papieru, 6 mniejszych kółek, romb – kółka i romb dzieci wycinają same.


Zabawy na 23.06.2020

  1. Rodzic czyta wiersz Czesława Janczarskiego pt. „Tatuś wraca z pracy”

    "TATUŚ WRACA Z PRACY"

    Stoi Jacek na balkonie
    słyszy: dyń - dyń!
    Tramwaj dzwoni.
    Już jest tramwaj
    niedaleko,
    mknie po szynach
    szybko, lekko.
    Na przystanku
    tramwaj staje.
    - Kto to wysiadł
    czy poznajesz?
    - To mój tatuś!
    woła Jacek -
    wraca, bo już
    skończył pracę.

    następnie zadaje dziecku pytanie:
    - Co robił Jacek?
    - Skąd wracał tatuś Jacka?
    - Czym przyjechał?”

 

  1. Magiczny worek” – rodzic chowa do worka różne przedmioty związane z Tatą np. młotek, śrubokręt itp. a zadaniem dziecka jest odgadnąć nazwę przedmiotu
  2. Utrwalenie piosenki dla Taty https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc
  3. Praca plastyczna: KRAWAT- wykonanie prezentu dla Taty – krawatu dowolną techniką np. wydzieranką, wyklejanie bibułą, kolorowanie itp.

/fileget/krawat-5latki-23-06.pdf


Zabawy na 22.06.2020

ƒ„Z wiatrem” – słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści.

Rodzic czyta  opowiadanie, dziecko słucha z uwagą.

 

Z wiatrem

Było upalne lato. Rozgrzane, pachnące słońcem powietrze drgało od skwaru. Na ukwieconej łące Baj i Bajeczka puszczali latawce. Latawiec Bajeczki miał kształt wielkiej stokrotki, a Baja – smoka z otwartą paszczą.
– Dzieci chowajcie się do cienia! – zawołała siedząca pod drzewem mama.

Wtem silny poryw wiatru wyrwał z rąk rodzeństwa sznurki i oba latawce poszybowały w górę... Leciały jeden obok drugiego, kołysząc się i wirując, niesione podmuchami wiatru...

– Ciekawe, co na to powiedzą ptaki – zadumała się Bajeczka.

– Powiedzieć, to nic nie powiedzą, ale pewnie się zdziwią – odparł Baj.

– Nie stójcie na trawce!

– Gonimy latawce! – rozległ się za nimi znajomy głos.

– O! Owieczka! – ucieszyła się Bajeczka na widok owieczki w słomkowym kapeluszu.

– O! Balon! – ucieszył się Baj na widok owieczki w balonie.

Rodzeństwo ochoczo wskoczyło do kosza balonu i za moment cała trójka szybowała wysoko w pogoni za latawcami.

– Latamy jak ptaki! Z każdej strony otacza nas powietrze! – krzyknął Baj. (...)

– Wszystko jest takie malutkie! A ludzie wyglądają jak robaczki! O, tam jakaś pani wiesza pranie! – zauważył Baj. (...)

– Ojej! Ale kiwa! – przestraszyła się Bajeczka, gdy uderzony podmuchem wiatru balon przechylił się na lewą stronę. Ale Bajowi bardzo się to podobało. (...) I właśnie w tej chwili wiatr zatańczył oberka, zakręcił, zawirował i przygnał oba latawce wprost do rąk Baja i Bajeczki.

– Trzymaj się mocno, Bajeczko! – upomniał siostrę Baj.

– Przecież trzymam! Już mi nie ucieknie! – uspokoiła brata Bajeczka. Latawce były uratowane! (...) I po chwili balon wylądował miękko na łące, tuż obok taty i mamy.

– Jak się macie?! – krzyknęła do nich owieczka.

– Dzień dobry! Co za spotkanie! Ucieszyli się mama i tata. (...)

– A może udalibyśmy się wszyscy na wspólną wyprawę w nieznane? – zaproponowała owieczka. (...) – Mam pomysł na wspólną wyprawę! (...)

– Jaki pomysł? – zainteresowali się wszyscy.

– Nie powiem – odpowiedziała owieczka.

– Może wyprawa w kosmos? – powiedział z nadzieją Baj.

– Nie! Do dżungli! Takiej pełnej małp, krokodyli i węży! – zawołała Bajeczka.

– Ja bym wolał na biegun północny – oznajmił tata.

– Na biegun północny? – wzdrygnął się na samą myśl o lodowatym biegunie Baj. – To ja wolę zostać w domu.

– Moglibyśmy cofnąć się w czasie. Długie suknie, kapelusze, wachlarze ... – rozmarzyła się mama.

– Zgadujcie, zgadujcie! I tak nie zgadniecie! Wymyśliłam coś specjalnego! Ale nie powiem! To będzie niespodzianka! – cieszyła się owieczka.

I tak gwarząc sobie wesoło, wędrowali przez pachnącą trawą łąkę. A dookoła kwitło upalne, skąpane w słońcu lato.

PYTANIA DO TEKSTU Gdzie bawili się Baj i Bajeczka? Dokąd lecieli balonem? Czy dotarli do celu wyprawy? Na jaki pomysł wpadła owieczka? Dokąd na wyprawę chcieli wyruszyć poszczególni członkowie rodziny? A ty gdzie chciałbyś wyjechać na letnią wyprawę?.

  1. Ćwiczenie słuchu fonematycznego „T ” - wyszukiwanie w pamięci słów, które w swej nazwie mają głoskę „t”.
  2. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki dla Taty https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc
  3. Straganik z pamiątkami – zabawa matematyczna. Rodzic rozkłada na dywanie wybrane przez siebie rzeczy  i mówi: Każdą pamiątkę sprzedam za dwa patyczki. Ile musisz mieć patyczków, żeby kupić wszystkie?. Dziecko przelicza, a następnie układa odpowiednią liczbę patyczków. Po chwili rodzic układa inną liczbę pamiątek lub zmienia ich „cenę”, a dziecko wykonuje odpowiednie działania na patyczkach

Zabawy na 19.06.2020

Zwierzęta w gospodarstwie rolnym – film edukacyjny dla dzieci

Dziecko ogląda film edukacyjny o zwierzętach w gospodarstwie rolnym.

Na koniec dziecko mówi co zapamiętało z filmu. Wymienia zwierzęta wiejskie.

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Zagadki o zwierzętach wiejskich

Rodzic czyta zagadki, a dziecko próbuje zgadnąć o czym mowa.

Na koniec może narysować wybrane zwierzę.

Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (KURA)

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. (Świnia)

Chodzi po podwórku,
zawsze grzebień nosi.
Jest panem podwórka
i chlubą gosposi? (KOGUT)

W oborze na sianku sypia,
ma rogi, ogon i kopyta,
daje mleczko bardzo zdrowe.
Wszyscy znają dobrze … .(KROWA)

Beczy i potrząsa bródką,
chce się dostać do ogródka.
Gdzie kapusta i sałatka.
Och, nietrudna to zagadka!(KOZA)

Piosenka „Dziadek fajną farmę miał”

Dziecko uczy się piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo,
Kurki na niej hodował, ija ija oo,

Kurki koko tu i koko tam,

Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Krówki na niej hodował, ija ija oo

Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Świnkę na niej hodował, ija ija oo
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Kaczki na niej hodował, ija ija oo
Kaczki kwa kwa tu i kwa kwa tam,
Kwa tu, kwa tam,
ciągle tylko kwa.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo


Zabawy na 18.06.2020

Kto nam oddaje…? – zabawa naśladowcza.

Rodzic wymienia nazwy produktów, które pochodzą od zwierząt, a dziecko naśladuje zwierzę, które dostarcza człowiekowi ten produkt, np. kiedy rodzic powie: Miód, dzieci naśladują fruwające pszczoły.

Poszukiwanie jajek – zabawa tropiąca, rozwijająca orientację w przestrzeni.

Dzieci w parze z rodzicem. Rodzic ukrywa w domu jajko. Dziecko musi odnaleźć  jajko z pomocą rodzica, który naprowadza odpowiednimi wskazówkami, np. Szukaj bardziej z prawej strony. Obróć się w lewo i idź prosto. Zabawa podobna do ciepło- zimno, ale ze wskazywaniem kierunków.

Wyścig z jajem – tor przeszkód rozwijający koordynację wzrokowo-ruchową.

Dziecko dostaje łyżkę stołową. Dziecko ma za zadanie pokonać tor przeszkód (slalom między różnymi przedmiotami ,które są w domu( pluszaki, zbawaki itp.) z jajkiem na łyżce- może to być mała piłeczka lub plastikowe jajko. Jeśli dziecku upadnie jajko, musi je podnieść i iść dalej. W tej zabawie może uczestniczyć też rodzic, jako kolejna osoba, której dziecko musi oddać jajko na linie startu.

Film edukacyjny  - Jak powstaje chleb

Dziecko ogląda film, jak powstaje chleb- dawniej i dziś.

https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8

Rodzic włącza dziecku film i czyta co się dzieje w poszczególnych etapach, wyjaśniając je.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI


Zabawy na 17.06.2020

Jakie to zwierzę? – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

Rodzic rozkłada na dywanie fotografie różnych zwierząt z wiejskiego gospodarstwa i zakrywa je białą kartką w taki sposób, aby dziecko widziało tylko nogi tych zwierząt. Dziecko próbuje odgadnąć, które zwierzę ma takie kończyny.

Plik PDF – „Zwierzęta wiejskie”

/fileget/zwierzeta-wiejskie-17-06.pdf

„Po co krowie rogi na głowie?” – słuchanie wiersza W. Chotomskiej połączone z manipulowaniem sylwetami postaci i rozmową.

Rodzic czyta treść wiersza W. Chotomskiej.

„Po co krowie rogi na głowie?”

Raz pewien gąsior,

spotkawszy krowę,

taką z tą krową

zaczął rozmowę:

– Pani ma ładne oczy,

pani ma zgrabne nogi,

pani mogłaby zostać artystką filmową,

pani krowo,

gdyby nie rogi…

Po co pani te rogi na głowie?

Czy nie warto pomyśleć o zmianie?

Pani byłoby bardziej do twarzy

w kapeluszu, w berecie, w turbanie.

Znam się dobrze na damskiej modzie,

na urodzie oraz na sztuce,

jaka pani byłaby śliczna,

gdyby pani chodziła w peruce!

No niech pani pomyśli przez moment,

no niech pani mi tylko powie –

na co pani właściwie te rogi?

Po co pani te rogi na głowie?

A ta krowa nie rzekła słowa,

tylko głowę schyliła nisko –

jak mu dała rogami odpowiedź,

to przeleciał przez całe pastwisko.

Sto dwadzieścia koziołków fiknął,

wylądował w przydrożnym rowie

i już nigdy więcej nie pytał,

po co krowa ma rogi na głowie.

Wanda Chotomska

 

Źródło: W. Chotomska, „Po co krowie rogi na głowie?” [w:] „Książki dla małych i dużych. Wanda Chotomska Wiersze”, Wydawnictwo Wilga S.A., Warszawa 2011, s. 18–19.

Rodzic inicjuje rozmowę, zadając dziecku pytania:

Czy gąsiorowi podobał się wygląd krowy?

Co mu w nim przeszkadzało?

Czy krowa udzieliła odpowiedzi na pytanie gąsiora? 

W jaki sposób gąsior dowiedział się, po co krowie rogi na głowie?

Czy rogi krowy są niebezpieczne?.

Dziecko odpowiada zgodnie z treścią wiersza i swoimi doświadczeniami

Bezpieczni na wsi – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie zagrożeń podczas pobytu na wsi.

Rodzic prosi, żeby dziecko zastanowiło się, czy tylko krowy bywają niebezpieczne i co może stanowić zagrożenie na wsi (odnoszą się do własnych doświadczeń oraz do treści opowiadania M. Ledwoń „Wycieczka na wieś”- opowiadanie z 15.06(poniedziałek).

Następnie rodzic wyjmuje monetę. Dziecko rzuca monetą raz. Jeśli wypadnie orzeł – wymienia czynności, które można wykonywać, gdyż są bezpieczne (i pod jakimi warunkami), np. Można karmić kury pod opieką dorosłego. Można zbierać owoce, które rosną na krzewach, ale należy uważać na osy. Jeśli wypadnie reszka – wymienia te czynności, które są zabronione, np. Nie wolno bawić się w pobliżu maszyn rolniczych. Nie można zbliżać się do zwierząt


Zabawy na 16.06.2020

Dyktando rysunkowe – zabawa grafomotoryczna rozwijająca orientację na kartce.

Dziecko otrzymuje kartke A4 oraz flamastry. Rodzic  prosi, aby wskazało górę strony, a następnie jej dół. Prosi, żeby pokazało prawy bok strony, a następnie lewy. Na zakończenie zachęca, żeby dziecko poprowadziło wskazujący palec po prawej krawędzi kartki od góry do dołu. Następnie tłumaczy, że jego zadaniem będzie narysowanie zwierząt w odpowiednim miejscu na kartce. Zwierzęta muszą być narysowane dość szybko, więc rodzic za każdym razem będzie odliczał od 15 do 0.

Na podstawie swojego (przygotowanego wcześniej) arkusza opisuje położenie zwierząt, np. Na dole kartki na środku znajduje się krowa. Obok, z prawej strony należy narysować świnkę. W prawym górnym rogu jest kura, a w lewym górnym rogu koza.

Po zakończeniu pracy dziecko może obejrzeć rysunek rodzica i porównać go ze swoim. Weryfikuje tym samym poprawność wykonania zadania.

Podaj mi kopytko – zabawa ruchowa, rozwijająca orientację w schemacie ciała i jego stronach.

Rodzic odgrywa rolę „gospodarza”, dziecko wciela się w rolę zwierząt. Prowadzący wstaje, obchodzi wokół krąg i mówi: Idę do kurnika, odwiedzić moje kurki. Dzień dobry, kurki. „Zwierzę” odpowiada „gospodarzowi” w swoim języku. Następnie rodzic prosi, aby „zwierzę” pokazało określone części ciała, np. dziobek, skrzydełko prawe, skrzydełko lewe, grzebyk, korale. Ponownie obchodzi krąg wokół i mówi: A teraz idę odwiedzić moje świnki w chlewiku. Dzień dobry, świnki. Dziecko ponownie wita „gospodarza” w języku wymienionego zwierzęcia, a na jego prośby pokazuje, gdzie „świnki” mają ryjki, raciczki, z prawej strony ciała i z lewej, zakręcone ogonki. Jeśli dziecku podoba się zabawa, rodzic może odwiedzać kolejne zabudowania w zagrodzie.

Do zagrody – zabawa rzutna.

Dziecko otrzymuje „zwierzątka” (woreczki gimnastyczne), które mają za zadanie wprowadzić do „zagrody”(hula-hoop/ szarfa) .Dziecko ma pięć rzutów. Na koniec liczy, ilu „zwierzętom” pomogło wejść do „zagrody”.

Świnka – zabawa konstrukcyjna.

Dziecko maluje różową farbą rolkę po papierze toaletowym. Po wyschnięciu z pomocą rodzica dokleja plastikowy korek w miejscu ryjka (nieco powyżej środkowej linii rolki). Z kolorowego papieru (różowego) wycina dwa trójkąty równoramienne (bok o dł. ok. 1,5 cm) i doklejają je w górnej części rolki. Za pomocą kleju wikol przymocowuje ruchome oczka. W dolnej części rolki (z tyłu) dokleja wstążeczkę z tworzywa sztucznego, którą wcześniej zrolowało z użyciem nożyczek.

Materiały potrzebne: rolka po papierze toaletowym dla dziecka, różowa farba i pędzel, plastikowy korek, kolorowy papier (różowy), nożyczki, klej, ruchome oczka, wstążeczka z tworzywa o szerokości ok. 0,5 cm


Zabawy na 15.06.2020

„Gimnastyka z wiejskiej zagrody”- zestaw ćwiczeń

Bociek czy kurka? – ćwiczenie równowagi: dziecko biega po mieszkami/pokoju. Na hasło: Bocian! – staje na jednej nodze z ramionami w bok. Na hasło: Kurka! – przykuca i stuka dwoma paluszkami w podłogę.

Jedzie kombajn – ćwiczenie stóp: rodzic rozkłada na dywanie szarfy/chusteczki. Dziecko zamienia się w kombajn podczas żniw. Spaceruje po dywanie bosymi stopami i zbiera szarfy (zboże), podnosząc je palcami stóp.

Maszyna rolnicza – ćwiczenie tułowia: dziecko zamienia się w maszynę rolniczą. Siedzi w siadzie klęcznym i trzyma szarfę za dwa końce. Pochyla tułów w przód i stara się odsunąć szarfę jak najdalej od siebie, nie unosząc pupy z pięt, a następnie wraca do pozycji wyjściowej. Czynność powtarza kilka razy.

Wycieczka na wieś – słuchanie opowiadania.

Rodzic czyta opowiadanie „Wycieczka na wieś”, dziecko słucha z uwagą.

Plik PDF: Opowiadanie „Wycieczka na wieś”

/fileget/opowiadanie-wycieczka-na-wies.pdf

Następnie dziecko odpowiada na pytania rodzica:

- Czy Kasia lubiła jeździć na wieś? Dlaczego?

- Czym różni się wieś od miasta?

- W jakich pracach na wsi brała udział Kasia?

- Dlaczego Zosia stwierdziła, że na wsi można odpoczywać tylko w nocy?

Praca plastyczna

 

Zadaniem dziecka jest zilustrowanie jakiejś części opowiadania. Technika wykonanie jest dowolna. Po wykonaniu pracy, dziecko opowiada o niej, co się znajduje itp.


Zabawy na 10.06.2020

1. ƒ „Owocowe kolory” – zabawa rzutna.

Dziecko rzuca piłkę do rodzica lub rodzeństwa, podając nazwę koloru. Osoba, która złapała piłkę, ma za zadanie podać nazwę owocu, który ma wymienioną barwę (może to być kolor skórki lub miąższu, a nawet pestek). Gdy dziecko poda prawidłową nazwę, a w razie wątpliwości będzie potrafiło ją logicznie uzasadnić, wtedy rzuca piłkę do następnego uczestnika, podając nazwę koloru. Jeśli się to nie uda, piłka wraca do osoby, która rzucała wcześniej.

2. Wysłuchanie opowiadania M. Ledwoń „Owoce – efekty ciężkiej pracy”.

Przyszła wiosna. W sadzie stało sobie drzewo. Smutne było, nagie – bo zima ledwo co odeszła. Ale pewnego dnia zza chmurki wyjrzało leniwie słoneczko. Przywitało się z drzewem i stwierdziło, że pora zabrać się do ciężkiej pracy. Świeciło tak i świeciło, przygrzewało i przygrzewało, coraz mocniej i mocniej, aż we wnętrzu drzewa obudziły się soki. Zaczęły krążyć w pniu, od korzeni, aż po czubki gałęzi. Najpierw robiły to bardzo powoli – bo praca ta wcale nie była łatwa, ale kiedy nabrały wprawy, robiły to coraz szybciej i szybciej… Kiedy tylko słońce przygrzało, w sadzie pojawił się ogrodnik. Usunął z drzewa wszystkie chore i niepotrzebne gałęzie. Posmarował chore miejsca specjalną maścią, aby żadne szkodniki nie dostały się do wnętrza pnia. W końcu na drzewie zaczęły pojawiać się pierwsze listki i kwiaty. Drzewo bardzo ciężko pracowało, żeby wytworzyć zalążki listków i pączki z kwiatami. Niestety, nie może jeszcze odpocząć. Kwiatki muszą zwabić owady, więc drzewo stara się wyprodukować piękne zapachy. Te aromaty wabią owady, na przykład pszczoły. Pszczoły zbierają z kwiatów pyłek. Część chowają do specjalnych kieszonek na tylnych łapkach, ale drugą częścią zapylają kwiaty. Dzięki temu na drzewie będą mogły pojawić się owoce. Owoce są jak dzieci. Żeby urosły, drzewo musi dostarczać im jedzenie. Codziennie ciężko pracuje, posyłając owocom składniki niezbędne do wzrostu. A owoce rosną i rosną. Ogrodnik codziennie obserwuje drzewo i jego owoce. Gdy jakiś owoc ma robaczka albo zaczyna się psuć, wtedy ogrodnik usuwa go z drzewa. A gdy przychodzi lato i owoce dojrzeją, wtedy ogrodnik zrywa owoce. A z owoców można zrobić dżemy, konfitury, soki i kompoty. Można je dodać do ciasta lub naleśników. Albo po prostu zjeść je na surowo. A co z drzewem? W końcu może spokojnie odpocząć. Po wydaniu owoców drzewo powoli zrzuca listki i przygotowuje się do zimy. Jest czas na pracę i czas na odpoczynek. Przyroda dobrze o tym wie. Najlepiej odpoczywa się pod ciepłą pierzynką, więc zima zsyła na świat lekki biały puch, pokrywając świat grubą, białą kołderką... i uśpione drzewa, i uśpione ule, i senne domki ogrodników. A co potem? Przychodzi wiosna. W sadzie stoi sobie drzewo. Smutne, nagie – bo zima ledwo co odeszła. Ale pewnego dnia zza chmurki wychodzi leniwie słońce. Wita się z drzewem i stwierdza, że pora zabrać się do ciężkiej pracy. I tak dalej, i tak dalej…

3. „Zdrowie na patyku” – zabawa kulinarna. Dziecko myje ręce, a następnie owoce (borówki, truskawki, czereśnie, agrest). Następnie otrzymuje wykałaczki i próbuje wykonać owocowe koreczki.

4.  „Arbuz” praca plastyczna z wykorzystaniem „puchnącej farby”.

Potrzebne będą:

  • Porcja pianki do golenia
  • Porcja kleju w płynie
  • Farba zielona i czerwona

Mieszamy ze sobą wszystkie składniki i grubym pędzelkiem nakładamy na kartkę, tworząc kształt plastra arbuza.


Zabawy na 09.06.2020

1. „Ogrodowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek językowych. Rodzic czyta zagadki związane z różnymi darami lata. Dziecko odgaduje nazwę owocu lub warzywa.

Ma piękny zielony mundurek, poznajcie go, to… (ogórek).

Okrągłe są i soczyste, mają czerwone kolory, można z nich zrobić zupę, pyszne są… (pomidory).

Są słodkie, rosną na krzaczku, lubią je wszystkie dziewczyny. Na przeziębienie zdrowy z nich soczek, więc biegnij zrywać… (maliny).

Mała, soczysta, a jakże krzepka, na kanapce pyszna ta … (rzodkiewka).

Wie to mama, wie to tata, bardzo zdrowa jest… (sałata).

Zrób z nich koktajl dla ochłody, pyszne są z nich także lody, bardzo zdrowe są … (jagody).

2. „Nazywamy warzywa i owoce” – zabawa z klasyfikowaniem owoców i warzyw pod względem różnych cech. Rodzic prezentuje ilustracje różnych warzyw i owoców. Prosi, aby dziecko spróbowało podzielić fotografie na grupy ze względu na określone cechy, np. warzywa i owoce rosnące w ziemi, rosnące na krzaku, rosnące na drzewie, takie, które można jeść na surowo, i takie, które jemy tylko ugotowane. Dziecko może również samodzielnie wymyślać różne kategorie klasyfikacji.

/fileget/owoce-warzywa-skonwertowany.pdf

3. „Pyszne letnie kanapki” – zajęcia kulinarne.

Dziecko przygotowuje kanapkę według własnego pomysłu. Zachęcamy do samodzielności, dziecko samodzielnie smaruje kanapkę masłem i dekoruje ją. Proponujemy możliwie dużo warzywnych dodatków.

4. Zachęcamy, aby podczas spaceru dziecko obserwowało przydomowe ogródki i wyszukiwało w nich drzewa i krzewy owocowe, a także rosnące warzywa i kwiaty.


Zabawy na 08.06.2020

1. „Kiedy przyjdzie do nas lato?” – zabawa dydaktyczna z kalendarzem.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, za co lubią lato. Następnie rodzic prezentuje kartkę z kalendarza (na cały miesiąc czerwiec). Dziecko liczy, którym z kolei miesiącem jest czerwiec, zastanawia się, jaki miesiąc jest przed czerwcem, a jaki po nim. Następnie szukaj daty 21 czerwca – pierwszego dnia kalendarzowego lata. Zaznacza ją żółtym słoneczkiem. Sprawdza też aktualną datę i liczy, ile dni dzieli ją od 21 czerwca.

     2. „Przyjście lata” wysłuchanie wiersza J. Brzechwy.

I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się najeżył srodze:
– Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka
– Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,

Widziałam je w tramwaju.
– Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?
– Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.
A lato przyszło pieszo
– Już łąki nim się cieszą
I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.

3. Nadchodzi lato – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic  podaje różne zdania dotyczące oznak lata. Jeśli są one prawdziwe, dziecko wyciąga ręce w górę, jeśli fałszywe – przykuca i zwija się w kuleczkę. Przykładowe zdania: Latem słońce mocno grzeje. Latem dojrzewają owoce. Latem liście stają się czerwone i opadają z drzew. Latem może padać deszcz. Z latem przychodzą burze śnieżne.

4. Linie faliste – ćwiczenie motoryki małej.

Dziecko rysuje linie faliste przy nagraniu relaksującego szumu morza.

https://www.youtube.com/watch?v=qREKP9oijWI


Zabawy na 05.06.2020

  1. Ruchoma kostka – zabawa ruchowa.

Dziecko stoją swobodnie. Rodzic rzuca kostką – ile oczek wyrzuci, taką liczbę ćwiczeń wykonują dziecko (np. skłony, przysiady, pajacyki).

  1. Zagadki:

Z waty bywa, z puchu bywa,

w nocy do snu nas okrywa. (Kołdra)

***

Tłustego mleka
da nam na serek.
I ciepłej wełny
da na sweterek. (Owca)
***

Pracuje głęboko,
pod czarnym sufitem.
Ludzie palą skarby,
przez niego zdobyte. (Górnik)
***

Co to za złota świetlana kula,
która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)
***

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)
***

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (Gwiazdy)
***

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)
***

  1. Ćwiczenia oddechowe:

Dziecko wykonuje z papieru kulki. Następnie z nici wykonuje trasę wyścigu dla siebie i dla rodzica. Poruszamy kulką dmuchając w nią (jeśli znajdą się w domu słomki – warto ich użyć i przez nie dmuchać) Wygrywa ta kulka, która szybciej dotrze do mety.

  1. Praca plastyczna : LODY

Do wykonania pracy potrzeba: 3 płatków kosmetycznych, farb, papieru kolorowego, kartki, kleju, nożyczek, brokatu.

Z papieru wycinamy trójkąt, który przyklejamy na kartce. Przyklejamy też 3 płatki kosmetyczne, które potem malujemy farbami i posypujemy brokatem.


Zabawy na 04.06.2020

  1. Zabawa z gazetami – ćwiczenia motoryki małej. Dziecko trzyma w dłoniach gazetę. Rodzic wypowiada różne polecenia: Podrzyj gazetę na paski, Dmuchaj na paski: raz mocno, raz lekko. Zgnieć paski, formując kulkę. Podrzucaj kulkę. Tocz kulkę po podłodze. Skacz obunóż na kulce. Skacz po kulce prawą nogą. Skacz po kulce lewą nogą. Ułóż z gazety ścieżkę i przejdź po niej.
  2. Swobodny taniec do piosenki „Brazylijska samba przedszkolaka” 

https://www.youtube.com/watch?v=48XcJ621b7E

  1. Zabawa logopedyczna „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy

    Na górze - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na górze)
    Na dole - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na dole)
    Na prawo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z prawej strony)
    Na lewo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z lewej strony)
  2. Zabawa matematyczna „ Sypkie cyfry”  Na talerz rodzic wysypuje kaszę manną lub mąkę. Następnie mówi cyfrę na głos, a dziecko rysuje ją paluszkiem po sypkim produkcie


Zabawy na 03.06.2020

  1. Utrwalenie poznanej dzień wcześniej piosenki pt: „Mam marzenia”

https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8

  1. Ćwiczenia gimnastyczne:
  • Skłony w przód
  • Skłony  w bok lewy / prawy
  • Krążenie bioder
  • W siadzie skrzyżnym skłon w przód i dosięganie jak najdalej
  1. Krótkie opowiadanie pt: „Jak bieganie stało się dyscypliną olimpijską?”

Dawno, dawno temu, kiedy ludzie mieszkali jeszcze

w jaskiniach, człowiek bardzo szybko biegał,

aby uciec przed zagrożeniami. Z czasem odkrył,

że bieganie może służyć nie tylko do uciekania, lecz

także do polowań na zwierzęta. Po upływie wielu

lat ludzie odkryli, że łatwiej hodować zwierzęta,

niż polować. Odkryli też rolnictwo. Malowidła

na wazach mykeńskich wskazują, że wtedy zaczęto

organizować pierwsze zawody dla biegaczy. Co ciekawe,

w starożytnym Egipcie, żeby zostać faraonem,

mężczyzna musiał dużo biegać, aby udowodnić,

że jest na tyle sprawny fizycznie, by poradzić sobie

z kierowaniem narodem. W starożytnej Grecji

bieganie również było bardzo ważne: organizowano

tam igrzyska olimpijskie, w których można było

wystartować w czterech konkurencjach biegowych.

Podczas tego wydarzenia przerywano wojny, aby

żołnierze mogli się zaprezentować. W średniowieczu

popularniejsza stała się jazda na koniu niż

bieganie. W obecnych czasach bieganie jest ważną

dyscypliną sportową oraz sposobem spędzania

wolnego czasu wielu osób.

Rozmowa z rodzicem o różnych sportach, które dziecko zna i o których słyszało

  1. Wykonanie dowolną techniką pracy plastycznej pt. „ Mój ulubiony sport”

Zabawy na 02.06.2020

  1. Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki pt: „Mam marzenia”

https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8

Tekst:

Nie ważne ile masz lat…
Z nimi, jak w słońca promieniach –
sprawią, że piękny jest świat,

Marzenia, Marzenia, Marzenia!

Wystarczy o nich wciąż myśleć
Wymawiać je coraz głośniej,
a los nam odpowiedź przyśle,
Marzenia spełniaj radośnie!

Marzenia dziś się spełniają,
bo każdy z nas tego chce,
sny w jawę się zamieniają,
kto MARZY, ten dobrze wie…

Nawet gdy jesteś malutki,
nie bój się wierzyć i marzyć,
Marzenia przegonią smutki
i wszystko może się zdarzyć!

Marzenia w sercu ma każdy
i trzeba o nie dbać stale,
bądź pewny siebie, odważny,
a zajdziesz dalej i dalej!

  1. Zabawy z literami – zabawa słowna. Rodzic wymienia dowolną literę. Zadaniem dziecka jest powiedzenie wyrazu rozpoczynającego się tą literą.
  2. Zabawa matematyczna KLOCKI W RZĘDZIE LUB SZEREGU

Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich  jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić.

  1. Kolorowa woda – zabawa badawcza.

Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, które wymaga od dziecka nieco cierpliwości. Do zabawy przygotowaliśmy 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie macie barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki z ciepłą wodą kolorową bibułę.


Jedynym zadaniem na dziś kochane dzieci jest dobra zabawa!


Zabawy na 29.05.2020

Ćwiczenie słuchowe:
Słuchanie: 
https://www.youtube.com/watch?v=d0HYSGTVOOk&feature=youtu.be

(odkurzacz, robot kuchenny, szum wody z kranu, zamykanie drzwi)
Dziecko odgaduje co usłyszało i skąd mogą pochodzić te dźwięki.
Kojarzy je z domem.


O czym myślisz, gdy słyszysz słowo dom?
Z czym słowo dom jeszcze Ci  się kojarzy?
 

Zagadka:Rodzic czyta zagadkę, a dziecko stara się zgadnąć o kim mowa

O kim mówi zagadka?
„Kto nas kocha tak jak nikt
i ogarnia całym sercem?
I do kogo można przyjść
Z każdym smutkiem jak najprędzej?”(mama)

Dziecko wypowiada się na temat: Jakie prace w domu wykonuje mama i w czym mogą jej pomóc?

 Zabawa ruchowo-naśladowcza „Co robi mama”:
Dziecko naśladuje czynności podane przez rodzica: czesanie, pranie, odkurzanie, prasowanie, prowadzenie samochodu itp.
 Taniec dla mamy:
Improwizacja ruchowa do muzyki W. A. Mozarta „Marsz Turecki”.

https://www.youtube.com/watch?v=qBP5Qyxowug

 Zabawa wyciszająca wg.W. Sherborne „Kołyska”:
Dziecko w parze z mamą .Mama kołysze delikatnie dziecko przy dźwiękach kołysanki „ Idzie niebo ciemną nocą”. Na przerwę w muzyce – zmiana.

https://www.youtube.com/watch?v=MTT5iZyb5rM

Laurka dla mamy:

Dziecko rysuje portret mamy w ramce.

/fileget/portret-mamy-iii-iiia-29-05.pdf


Zabawy na 28.05.2020

Ćwiczenia ruchowe:

Dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowe zgodnie z tym jak jest na filmiku pokazowym .

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

Czytanie opowiadania „Laurka dla mamy”

Rodzic czyta opowiadanie. Po wysłuchaniu, dziecko ilustruje opowiadanie. Rysuje to co zapamiętało.

Laurka dla mamy

Zbliżało się święto wszystkich mam. Wiele dzieci, by pokazać jak bardzo kochają swoje mamy, rysuje im laurki. Takie zadanie dostały dzieci z przedszkolnej grupy „Krasnoludki”. Wszystkie dzieci grzecznie siedziały przy stolikach i malowały piękne obrazki. Zadanie wcale nie było łatwe. Pani poprosiła dzieci, by namalowały coś, z czego ich mamy najbardziej się ucieszą. Przy jednym ze stolików siedzieli Marysia, Paweł i Michał. Dzieci razem zastawiały się, co mają namalować swoim mamom.
- Ja namaluję serce, duże i czerwone, takie na cała kartkę – zaproponował Michał.
- Ooo … - zasmuciła się Marysia – ja też miałam taki pomysł. Ja też chciałem narysować serce.
- Ale ja byłem pierwszy – bronił się Michał – poszukaj teraz innego pomysłu.
- A ja narysuję duży bukiet kwiatów, taki z czerwonych róż. Taki najbardziej lubi moja mama – wtrącił się do dyskusji Paweł.
- Ooo … - znowu zasmuciła się Marysia – właśnie chciałam powiedzieć, że narysuję mojej mamie kwiaty, ale nie zdążyłam.
- Trudno – triumfalnie stwierdził Paweł – ja byłem pierwszy i rysuję kwiaty, a ty wymyśl coś innego.
Chłopcy już zabrali się za malowanie swoich laurek, a Marysia ciągle siedziała i nie wiedziała, co może narysować swojej mamie. Zauważyła to pani wychowawczyni. Podeszła do stolika dzieci.
- Co się stało Marysiu? Dlaczego nie rysujesz obrazka dla mamy? – spytała pani Marysię.
- Bo nie wiem, co mama narysować – odpowiedziała dziewczynka.
- A jak myślisz, z czego twoja mama może się ucieszyć - dopytywała się pani starając się pomóc Marysi.
- Chciałam narysować mamie serce, ale Michał pierwszy je wymyślił. Później chciałam narysować kwiaty, ale Paweł je rysuje. A ja teraz nie wiem, co mam narysować – złościła się Marysia.
- Ty również możesz narysować serce lub kwiaty. Nie ważne, co malują inni. Ważne jest to, co ty chcesz namalować swojej mamie – pani zachęcała Marysię do malowania.
- Ale ja chciałabym, by moja mama dostała coś wyjątkowego, coś innego – Marysia ciągle była niepocieszona.
- Na pewno każdy twój rysunek będzie dla mamy wyjątkowy. Na pewno bardzo się z niego ucieszy. Nie trać czasu i weź się do malowania – pani dalej zachęcała Marysię.
Marysia powoli, bez przekonania, sięgnęła po kartkę i kredki. W tej chwili przypomniał sobie, że jej mama bardzo lubi oglądać zdjęcia. To podsunęło jej pomysł. Dziewczynka postanowiła, że narysuje portret swojej mamy. Szybko sięgnęła po kredki i zaczęła malować.
Wszystkie dzieci bardzo przykładały się do swoich prac. Gdy skończyły, chwaliły się swoimi malunkami. Były na nich kwiaty, serduszka, ale także rzeczy nietypowe jak szklanka soku pomarańczowego, koszyk wypełniony owocami, a nawet mama na rowerze. Widać było, że dzieci dobrze znają swoje mamy. Wśród obrazków był też portret mamy namalowany przez Marysię. Pani obejrzał go z uwagą. Nie był to zwykły portret. Miał coś, co go wyróżniało od zwykłych portretów.
- Powiedz Marysiu, dlaczego narysowałaś mamę w koronie? – zapytała pani.
- Bo moja mama jest niezwykła, jest jak królowa – odpowiedziała Marysia.
- A dlaczego mama na tym portrecie ma smutna minę? – dopytywała dalej pani.
- To nie jest smutna mina tylko poważna mina, bo prawdziwe królowe na portretach zawsze mają poważne miny, a moja mama jest jak prawdziwa królowa – dumnie odpowiedziała Marysia.
- Masz rację – pani zgodziła się z Marysią – twoja mama jest prawdziwą królowa, a ty jesteś jej prawdziwą księżniczką.
A wy drogie dzieci, czy namalowałyście już laurki dla swoich mam? Jeśli jeszcze nie, to zastanówcie się co wasze mamy lubią najbardziej. Narysujcie im to i wręczcie z najlepszymi życzeniami. I koniecznie nie zapomnijcie dorzucić parę szczerych uśmiechów i słodkich całusów.

A.Depczyńska

Utrwalenie Piosenki "Mama w kuchni" https://www.youtube.com/watch?v=vlDHyfQ4920

Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"

Ref.
Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty

i sól sypie do herbaty


Zabawy na 27.05.2020

Zabawa z mamą – toczenie piłki z mamą. Dziecko siada blisko mamy, tak by palce nóg były oddalone kilkadziesiąt cm.

Mamy mamy – zabawa z rymowanką

Dziecko słucha czytanego przez rodzica wiersza:

Mamy mamy

Mama mamę swoją ma,

swoją mamę mam i ja.

Mama tu, mama tam,

Ty masz mamę i ja mam. (…)

Wszyscy jedną prawdę znamy:

Wszyscy swoje mamy mamy

Po wysłuchaniu rymowanki dziecko z rodzicem rozmawiają ma temat wiersza.

Rodzic pyta: Co to znaczy, że „mama mamę swoją ma”? Kim jest dla Ciebie mama Twojej mamy?

Następnie wspólnie recytują wiersz z odpowiednią modulacją głosu: - wymawiają rymowankę raz głośno, raz cicho.

Malujemy majową łąkę- praca plastyczna

Na dużym arkuchu papieru dziefcko razem z rodzicem malują farbami łakę, słońce, a z kolorowego papieru wycinają kwiatki i przyklejają je. Z kolorowych czasopism mogą wyciąć owady lub zrobić je samodzielnie. Wygląd pracy zależy od pomysłowości dziecka i rodzica.

Koloruję łąkę- zabawa edukacyjna z kartą pracy

Dziecko koloruje rysunek majowej łąki dla mamy zgodnie ze wzorem, nazywa owady na ilustracji oraz przelicza, ile jest par takich samych owadów

/fileget/karty-pracy-iii-iiia-27-05.pdf


Zabawy na 26.05.2020

Mama i dzieci – ćwiczenia ortofoniczne.

Dziecko naśladuje rodzica, który przedstawia ruchy i odgłosy zwierząt podczas opowiadania: Ja jestem mamą, a ty moim dzieckiem. Jestem mamą żabką, wołam swoje dziecko: kum, kum, kum – dziecko podskakuje i odpowiada: kum, kum, kum; Jestem mamą pszczołą i wołam swoje dziecko: bzzz – dzieci biegają, machają dłońmi i odpowiadają: bzz; Jestem mamą bocianicą i wołam swoje dziecko: kle, kle, kle – dziecko chodzi z wysoko podniesionymi kolanami i odpowiadaj: kle, kle, kle; Jestem mamą myszką i wołam swoje dziecko: pi pi pi – dziecko czworakuje i odpowiada: pi pi pi; Jestem mamą dziecka i wołam dziecko: Gdzie jesteś? A wy tu jesteś! A kuku! Po tych słowach dziecko ucieka, rodzic biegnie za nim, jeśli dotknie, to dziecko odpowiada: a kuku!.

Piosenka "Mama w kuchni" https://www.youtube.com/watch?v=vlDHyfQ4920

Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"

Ref.
Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Moja mama… – zadanie plastyczne.

Dziecko otrzymuje kartkę A4 podzieloną na cztery równe części. Następnie rysuje według poleceń rodzica: W pierwszej części narysuj portret swojej mamy, w drugiej – kwiat, który kojarzy Ci się z mamą; w trzeciej – owoc, który mama lubi najbardziej; w czwartej – wyraź, jak kochasz swoją mamę (dziecko rysuje serduszka, całusy, kwiaty, tęczę).


Zabawy na 25.05.2020

„Gimnastyka z kwiatami” Każde ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Chód baletnicy – zabawa orientacyjno-porządkowa: dziecko porusza się po  pokoju wspinając się na palcach jak baletnica. Na hasło: Obrót! – zmieniaja kierunek marszu.

Kwiatek rośnie – kwiatek więdnie – zabawa doskonaląca postawę: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi opartymi o podłogę. Na hasło: Kwiatek rośnie – powoli prostuje tułów i wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie – powoli wraca do pozycji wyjściowej.

Kwiaty dla mamy – ćwiczenie tułowia: dziecko leży na podłodze, na brzuchu, z nogami złączonymi. Unosząc ręce i głowę nad podłogą, wykonuje ruchy, jakby jedną ręką zrywało kwiatki i układało je w bukiet trzymany w drugiej ręce.

Mój dom - budowanie z dowolnych klocków

Po zbudowaniu domu dziecko przelicza elementy i klasyfikuje je np. klocki niebieskie, klocki żółte i podaje liczbę

Rodzina – nauka czterowersu na pamięć. Rodzic czyta wiersz, dziecko próbuje zapamiętać słowa rymowanki:

Z rodziną

Trzeba niewiele. Troszeczkę czasu.

I z rodzicami spacer do lasu.

Wspólne pieczenie ciastek maślanych.

To jest recepta na dzień udany.

Tomasz Plebański

Po wysłuchaniu i próbie powtórzenia słów wiersza dziecko szuka odpowiedzi na pytanie: Dlaczego czas z rodzicami jest najpiękniejszy?.

 Ja i moi bliscy – zabawa plastyczna. 

Dziecko rysuje lub maluje dowolną techniką ilustrację przedstawiającą sposób okazywania miłości bliskim. Po skończonej pracy opowiada o swoim obrazku.

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.