Godlo Polski

Przedszkole nr 397 „Ziarenko” w Warszawie

Przedszkole nr 397 „Ziarenko”
ul.Komorska 6
04-161 Warszawa

tel/fax: 22 610 69 64

Grupy: II "Bratki", IIa "Fiołki"

Propozycje zabaw dla 4 latków

Grupy: II "Bratki" , IIa "Fiołki"

Zabawy na 26.06.2020

  • Co to jest? – zabawa rozwijająca zmysł dotyku.

Rodzic stawia przed dzieckiem pudełko, w którym są różne przedmioty: szczotka do włosów, grzebień, kamyk, łyżka, klocek, kubek, itp. Dziecko losuje po jednym przedmiocie i stara się odgadnąć pomocą dotyku, co to jest.

  • Powiedz, ile? – zabawa matematyczna z elementem spostrzegawczości.

Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazki. Następnie podaje jakąś liczbę, a zadaniem dziecka jest znaleźć elementy, które są w tej liczbie, np.: jeden – pociąg; kamyk,  jedna – góra, trzy - chmury; dwa – bursztyny, statki; dwie – owce itd.

Pomoce: plik PDF „Powiedz, ile?” /fileget/powiedz-ile-4-latki-26-06-2020.pdf

  • ƒLato, lato, co ty na to – inscenizacja wiersza Marii Terlikowskiej – teatrzyk sylwet.

Rodzic czyta wierszyk i operuje sylwetami przyklejonymi np. do patyczków od szaszłyków.

Lato, lato co ty na to

Lato: Jestem lato, ciepłe Lato,

Z malowanym koszem,

A w tym koszu dobre rzeczy

W darze wam przynoszę.

Poziomkami was częstuję,

Miodem i agrestem.

Sztuk też uczę rozmaitych,

Bo od tego jestem.

Chłopiec: Więc mnie naucz pływać, Lato

Bardzo wdzięczny będę za to.

Lato, Lato, co ty na to?

Lato: Wodę w rzekach ci ogrzeję

Na to możesz liczyć.

Lecz pamiętaj, kto chce pływać,

Musi pilnie ćwiczyć.

Nie wypływaj sam daleko,

Bo woda zdradliwa

Bądź odważny, lecz ostrożny –

Wtedy będziesz pływał.

Dziewczynka: A mnie naucz jagód szukać

Bo to trudna sztuka.

Lato, Lato, co ty na to?

Lato: Wstawaj raniutko, nigdy jak leń.

W lesie uważnie rozgarniaj zieleń.

Szukaj polanek skąpanych w słońcu,

Pełen dzbanek uzbierasz w końcu.

Chłopiec: Niech lato na mnie się nie gniewa

Bo ja... chciałbym łazić po drzewach…

Lato:Kto się chce na drzewa wspinać-

Raz, dwa, trzy,

Musi giętki być jak trzcina –

Raz, dwa, trzy,

Musi szybszy być od rysia

Raz, dwa, trzy,

I silniejszy być od misia

Raz, dwa, trzy.

Gdy poćwiczysz tak przez miesiąc

Raz, dwa, trzy,

Na dąb wejdziesz i na jesion –

Raz, dwa, trzy.

Lecz oszczędzaj drzewa cienkie –

Raz, dwa, trzy.

Złamiesz drzewko – no i rękę –

Raz, dwa, trzy.

Dziewczynka: Lato kochane, Lato gorące,

Pomóż mi szukać ziółek na łące

Gdy mi w szukaniu trochę pomożesz,

To piękny zielnik z ziółek ułożę.

Lato: Szukaj ziółek w ranki letnie,

Zanim kosa trawę zetnie.

Lecz pamiętaj, moja miła,

Abyś łąki nie zniszczyła.

Krowa zła jest niesłychanie

Gdy ktoś depcze jej śniadanie.

Chłopiec z dziewczynką: Góry i lasy, morze i rzeka –

Tyle radości na nas dziś czeka.

Tyle radości daje nam lato,

Więc je serdecznie kochajmy za to.

Maria Terlikowska

Źródło: A. Ożyńska-Zborowska, Antologia literatury dla

najmłodszych, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa

2002, s. 205.

Pomoce: plik PDF „Sylwety do wiersza” /fileget/sylwety-do-wiersza-4-latki-26-06-2020.pdf


Zabawy na 25.06.2020

  • Pojazdy – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.

Pomoce: figury geometryczne wycięte z papieru, kartka, klej

Dziecko układa pojazdy z papierowych figur geometrycznych według własnego pomysłów. Nazywa

figury, które wykorzystało. Na końcu nakleja swoje pojazdy na kartki.

  • Nad morzem – zabawy matematyczne, przeliczanie elementów, dodawanie i odejmowanie.

Pomoce: plik PDF „Muszelki” ( należy je wydrukować i przeciąć na dwie części), patyczki lub paski papieru w trzech kolorach, po kilka z każdego koloru: czerwonym, żółtym i zielonym.

/fileget/muszelki-4-latki-25-06-2020.pdf

Rodzic układa przed dzieckiem zdjęcia różnych muszli poprzecinane na pół. Zadaniem dziecka jest ich prawidłowe ułożenie. Dziecko przelicza wszystkie muszelki, określa ich wielkość i kolor. Następnie rodzic opowiada i zadaje pytania do poszczególnych fragmentów opowiadania.

Dziecko zwraca uwagę na liczbę i kolor muszelek wymienionych w opowiadaniu i układa patyczki w odpowiedniej liczbie i odpowiednim kolorze.

Zosia z mamą wybrały się na spacer brzegiem

morza. Idąc, znajdowały muszelki i wkładały je

do torebki. Kiedy już się trochę zmęczyły, postanowiły

obejrzeć zebrane skarby. Wyłożyły je na piasek.

Jedna muszelka była żółta, dwie czerwone a ostatnia

była zielona.

Pytania: Ile muszelek znalazła Zosia?

Jaka była pierwsza znaleziona muszelka?
Jaka muszelka była ostatnia?

Zosia postanowiła żółtą muszelkę dać mamie (dziecko odkłada żółty patyczek), a czerwoną tacie. (dziecko odkłada jeden czerwony patyczek).

Pytania: Ile muszelek Zosia dała rodzicom? Ile muszelek zostało Zosi?

  • Słuchaj i licz – ćwiczenia w prawidłowym liczeniu.

Rodzic stawia przed dzieckiem pudełko, w którym są obrazki z wakacyjnymi skarbami. Proponuje, aby policzyć, ile rzeczy jest w pudełku. Rodzic iczy skarby, popełniając błędy, pomijając niektóre liczebniki. Dziecko uważnie słucha i poprawia błędy. Następnie dziecko prawidłowo przelicza elementy.

Pomoce: plik PDF „Wakacyjne skarby”

/fileget/wakacyjne-skarby-4-latki-25-06-2020.pdf


Zabawy na 24.06.2020

  • Do czego pasują te obrazki? – zabawa ćwicząca klasyfikację jakościową.

Zadaniem dzieci jest połączyć małe obrazki do odpowiedniego miejsca, krajobrazu.

Pomoce: plik PDF „Do czego pasują te obrazki”, karty pracy pochodzą ze strony Krok po kroku Pracownia Diagnozy i Terapii, udostępniam za zgodą autora.

/fileget/do-czego-pasuja-te-obrazki-4-latki-24-06-2020.pdf

  • Gdzie pojadę na wakacje? – zabawa dydaktyczna.

Gdzie pojadę na wakacje?

Na wakacje już jedziemy,

Miło tam spędzimy czas,

Dobrze bawić się będziemy,

Odwiedzimy morze, las.

Jaś z rodziną jedzie w góry,

Będzie wspinał się z plecakiem.

Pewnie głową dotknie chmury,

Gdy szedł będzie trudnym szlakiem.

Zosia będzie zaś nad morzem,

Zamki z piasku pobuduje.

Bawić się tam będzie dobrze,

W słonej wodzie zanurkuje.

Na Mazury, gdzie jeziora,

Staś pojedzie z rodzicami.

Pływać będą do wieczora,

Czasem jeździć rowerami.

Dużo przygód wszystkich czeka,

Pakujemy więc plecaki.

– A więc w podróż, czas ucieka!

Bardzo cieszą się dzieciaki.

 

Irena Zbroszczyk

Rodzic zadaje pytania: Dokąd dzieci miały jechać na wakacje? Co będzie robił Jaś w górach?

Jak Zosia spędzi czas nad morzem? Co planuje robić Staś? Dlaczego dzieci lubią wakacje?. Rodzic prezentuje dużą mapę Polski (najlepiej papierową wersje, jak nie ma takiej, to na monitorze komputera). Rodzic pokazuje miejsca wymienione w wierszu: morze, góry itd. oraz miejsce, w którym dziecko mieszka. Wspólnie zastanawiają się, gdzie chcieliby spędzić wakacje.

  • Wakacyjne podróże – rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.

Pomoce: Plik PDF „Wakacyjne podróże”, karty pracy pochodzą ze strony „Terapewka – pomoce dydaktyczne i terapeutyczne”, udostępniam za zgoda autora.

/fileget/wakacyjne-podroze-4-latki-24-06-2020.pdf


Zabawy na 23.06.2020

  • Wiercipiętek poznaje owady – słuchanie utworu z wykorzystaniem obrazków, podczas słuchania opowiadania dzieci odnajdują obrazki poszczególnych owadów.

 Wiercipiętek poznaje owady

Pewnego ciepłego, słonecznego dnia, gdy białe chmury płynęły leniwie po niebie, zielone żaby ziewały w zaroślach, a ptaki drzemały na gałęziach, Wiercipiętek siedział na ławeczce przed domem i wygrzewał się na słońcu.Siedział i rozmyślał, jak to dobrze jest leniuchować podczas wakacji. Nagle coś ukłuło go w nos:

– Oj – jęknął Wiercipiętek, machając łapką, ale po chwili coś ukłuło go znowu, tyle, że w ucho.

– Pac – zamachnął się Wiercipiętek – mam cię! Ale komar zdążył już uciec i bzycząc fruwał nad trawą.

– Poczekaj, ty wstrętny robaku! – rozzłościł się Wiercipiętek – zaraz cie złapię!

– Tylko nie robaku – obraził się komar – proszę mnie nie przezywać, nie jestem robakiem, tylko owadem. Wiercipiętek przyjrzał się komarowi i prychnął:

– Ph… robak czy owad, co za różnica?

– Właśnie, że jest – bzyczał komar – owady to wielka rodzina, nie pozwolę się obrażać.

– Jaka rodzina? – zdziwił się Wiercipiętek.

– Chodź za mną – zawołał komar i zaprowadził Wiercipiętka przed grządkę z kwiatami, na których siedziały kolorowe motyle: żółte, niebieskie, czerwone w brązowe łatki i białe w złote plamki.

– Przecież to są motyle – zdziwił się Wiercipiętek.

– Właśnie, motyle, to też owady, należą do mojej rodziny – bzykał komar z dumą.

– Motyle? – nie mógł się nadziwić Wiercipiętek – Motyle i komary to rodzina?

– Chodź dalej – pobrykiwał komar.

– O, biedronka! – ucieszył się Wiercipiętek. Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba!

– Biedronka też jest moją kuzynką – wyjaśnił z dumą komar – ona też jest owadem.

– Coś podobnego – mruczał Wiercipiętek, idąc lasem za komarem, aż doszli do wysokiej kępy traw, z której dochodziło cykanie.

– Kto to? – spytał Wiercipiętek.

– Cii – zabzyczał komar – nie przeszkadzaj mu, konik polny daje koncert, posłuchaj.

– Co ma konik polny do komara? – zastanawiał się Wiercipiętek.

– Jak to co? – bzyczał zadowolony komar. – Konik polny też jest owadem, tak jak ja.

– To aż tyle jest różnych owadów? – dziwił się Wiercipiętek.

– Oczywiście – odpowiedział komar – rozejrzyj się dookoła – patrz, tam leci osa, dalej leśna mucha,

a tu, pod nogami, maszeruje żuk – to wszystko są owady.

Wiercipiętek rozglądał się zdziwiony i zobaczył, że komar usiadł na różowym kwiatku i rozmawia z pszczołą:

– Dzień dobry, kuzynko – przywitał się grzecznie – wytłumacz Wiercipiętkowi, że i ty jesteś owadem.

– Też coś – zdenerwowała się pszczoła – oczywiście, że jestem owadem, a teraz zmykajcie, mam dużo pracy, muszę lecieć do ula.

Wiercipiętek podniósł głowę i przyglądał się odlatującej pszczole.

Pszczoła, biedronka, polny konik, motyle – mruczał do siebie, ale nie zdążył przypomnieć sobie wszystkich owadów, bo wstrętny komar ugryzł go prosto w nos.

 

Mateusz Galica

Źródło: A. Ożyńska-Zborowska, Antologia literatury dla

najmłodszych, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa

2002, s. 209.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Gdzie Wiercipiętek spędzał wakacje? Kto ugryzł go w nos? Czego o komarze dowiedział się Wiercipiętek? Które jeszcze zwierzęta są owadami?

Pomoce: plik PDF „Wiercipiętek poznaje owady”

/fileget/wiercipietek-poznaje-owady-4-latki-23-06-2020.pdf

  • Detektywi – badacze – poszukiwanie i obserwacja owadów. Podczas spaceru zachęcamy do obserwacji owadów.
  • Letnie zabawki – zabawa ćwicząca spostrzegawczość.

Rodzic drukuje obrazki i tnie na części. Każdy osobno wkłada do koperty.

Dziecko wymienia nazwy zabawek, którymi bawi się najczęściej podczas wakacji: wiaderko, łopatka, piłka, latawiec itp.

Następnie wybiera sobie kopertę, w której znajdują się rysunki przedstawiające letnie zabawki pocięte na cztery części.  Składa obrazek i przykleja na kartce, następnie koloruje.

Pomoce: plik PDF „Letnie zabawki”

/fileget/letnie-zabawki-4-latki-23-06-2020-1.pdf

  • Pojazdy – zabawa ruchowa.

Rodzic ma przygotowane obrazki przedstawiające pojazdy: samochód, rower, samolot, pociąg. Dziecko w rytm ulubionej piosenki podskakuje po dywanie. Kiedy rodzic klaśnie, dziecko patrzy jaki obrazek trzyma w ręku. Zadaniem dziecka jest naśladowanie jazdy danego pojazdu.

Samochód – „trzyma kierownice” i biega po dywanie

Rower – kładzie się na dywanie i „jedzie rowerem”

Samolot – rozkłada ręce szeroko i „lata” samolotem.

Pociąg – ręce zgięte w łokciach, przyklejone do tułowia, okrężne ruchy

Zabawa trwa do czasu zainteresowania dziecka.

 

Pomoce: plik PDF „Pojazdy”

/fileget/pojazdy-4-latki-23-06-2020.pdf


Zabawy na 22.06.2020

  • Czym pojedziemy? – zabawa słuchowa.

Dziecko odgaduje nazwy pojazdów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków i wskazuje odpowiednie obrazki. Dziecko może również samodzielnie naśladować dźwięk poszczególnych pojazdów.

Pomoce: plik PDF „Czym pojedziemy”, plik MP3 „Odgłosy pojazdów”

/fileget/czym-pojedziemy-4-latki-22-06-2020.pdf

/fileget/odglosy-pojazdow.mp3

  • Wakacyjny pociąg – rozmowa połączona z zabawą ruchową.

Rodzic przygotowuje w pokoju trzy miejsca – stacje, na których dziecko będzie poznawać wybrane miejsca w Polsce, gdzie można spędzić wakacje.

• Stacja Morze  ( obrazek przedstawiający morze). Przy obrazku leżą ilustracje charakterystyczna dla morza.

• Stacja Góry (obrazek przedstawiający góry). Przy obrazku są ilustracje charakterystyczne dla gór.

• Stacja Jeziora (obrazek przedstawiający jezioro). Przy obrazku leżą ilustracje charakterystyczne dla jeziora.

Rodzic z dzieckiem tworzą pociąg i poruszają się po pokoju z piosenką „Jedzie pociąg z daleka”. Następnie zatrzymują się na poszczególnych stacjach. Rodzic omawia każde miejsce, przy którym się zatrzymują i jego charakterystyczne cechy. Wspólnie ustalają, w jaki sposób w tych miejscach spędza się czas.

Na zakończenie rodzic zbiera wszystkie małe ilustracje i zostawia tylko stacje. Zadaniem dziecka jest dopasować je do odpowiednich miejsc: gór, jeziora lub morza.

Pomoce: plik PDF „Wakacyjny pociąg”

/fileget/wakacyjny-pociag-4-latki-22-06-2020.pdf

  • Co zniknęło? – zabawa ćwicząca spostrzegawczość.

Rodzic układa na dywanie cztery zabawki lub obrazki: samochód, statek, samolot, pociąg. Dziecko odwraca się tyłem, a rodzic ukrywa jedną z zabawek. Dziecko odwraca się i odgaduje, co zniknęło. Do zabawy można wykorzystać obrazki z pliku PDF „Czym pojedziemy”.


 

Zabawy na 19.06.2020

  • Na wsi – słuchanie opowiadania Wojciecha Widłaka pt. „Na wsi” oraz rozmowa na temat jego

treści.

Na wsi

Bardzo lubię nasze przedszkole, chyba wam już o tym mówiłem. Ale lubię też różne wyprawy.

Przedwczoraj Jagódka zabrała mnie ze sobą i nie dość, że byłem w jej domu, to jeszcze pojechaliśmy

z jej mamą do wujka na wieś. Byłem już na wsi, w sadzie, więc myślałem, że teraz będzie tak samo

– równiutkie rzędy drzewek, tyle że na owoce chyba jeszcze za wcześnie…

Tymczasem było zupełnie inaczej!

– Ojej! Twój wujek mieszka w tylu domach na raz? – wyszeptałem Jagódce na ucho, gdy już dojechaliśmy na miejsce.

– Nie! – roześmiała się Jagódka – wujek z ciocią mają jeden dom – ten z kwiatami w oknach.

– To czyje są inne domy? – zapytałem.

– Sam zobaczysz! – odpowiedziała tajemniczo Jagódka.

Wydawało mi się, że Jagódka z mamą bardzo długo witają się z ciocią i wujkiem. Nie mogłem

się doczekać, aż sprawdzimy, kto mieszka w tych tajemniczych domach.

– Możemy zajrzeć do stajni i obory? – zapytała Jagódka.

Wujek roześmiał się i powiedział:

– Pewnie. Już idziemy. Widzę, że nie możesz się doczekać.

I poszliśmy. Było niesamowicie! W stajni mieszkał koń, a właściwie pani koń, czyli klacz. Na nasz

widok roześmiała się głośno: „hahaha”. Nie wiedziałem, że konie są takie wesołe. W oborze

mieszkały trzy łaciate krowy, wyglądały, jakby je ktoś pomalował w czarne plamy. Jedna z nich miała

maleństwo, trochę do niej podobne. Nazywa się cielę. Widziałem, jak piło mleko, i to wcale nie z kubka!

Był jeszcze kurnik, a w nim (pewnie się domyślacie) kury. I chlewik, a w nim wcale nie żadne chlewki,

tylko świnie. Wszystkie zwierzęta mówiły coś po swojemu, ale niestety, nie wszystko zrozumiałem.

W oddzielnym domu stały wielkie maszyny, trochę podobne do tej, która kiedyś przestraszyła mnie

i Baltazara – wielkie, a niektóre i zębate. Tym razem wcale się ich nie bałem!

– To jest traktor, a to kombajn – opowiadała mi Jagódka. Kiedy szliśmy już z powrotem przez podwórko, spotkaliśmy mamę kaczkę z żółtymi kaczuszkami.

Gdyby nie dreptały za swoja mamą, pomyślałbym, że to przedszkolne przytulanki! Spytałem Jagódki

czy nie moglibyśmy ich zabrać do przedszkola.

– Nie, Kajtku – odpowiedziała poważnie. – To przecież zwierzęta, a nie zabawki!

Niby racja, ale trochę mi szkoda. Może znajdziemy w przedszkolu podobne zwierzaki – zabawki?

Wojciech Widłak

Źródło: „Entliczek. Książka 5-latka”, Nowa Era,

Warszawa 2016, s. 86–87.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Dokąd pojechali Jagódka z Kajtkiem?

Co zaskoczyło Kajtka? Jakie miejsca odwiedził Kajtek podczas wizyty na wsi? Kogo spotkał

w stajni, w oborze, w kurniku, w chlewiku? Jakie pojazdy poznał Kajtek?

  • Owieczki i świnki – praca plastyczna, technika

łączona, rozwijanie zmysłu estetycznego, ćwiczenia motoryki małej i dużej.

Dziecko wybiera zwierzątko, jakie chce zrobić. Może oczywiście wykonać świnkę i owieczkę.

Świnki. Dziecko rwie różową bibułę na drobne kawałki i nakleja ją na papierowy talerzyk.

Koloruje wcześniej wycięte przez rodzica uszy oraz nosek na różowo i nakleja je na talerzyk, na białych kółkach czarnym mazakiem maluje oczy i przykleja w odpowiednich miejscach.

Owieczki. Dziecko otrzymuje watę, którą dzieli na małe kawałki, a następnie nakleja na papierowy

talerzyk. Buzię i uszy (wcześniej wycięte z białego papieru przez rodzica) koloruje na czarno lub brązowo i przykleja. Na białych kółkach czarnym mazakiem maluje oczy i nakleja w odpowiednich miejscach.

Zachęcamy do wysłania zdjęć prac na adres email przedszkola.

  • Głośno – cicho – zabawa tropiąca, odpowiednie reagowanie na zmianę głosu.

Rodzic wybiera zabawkę – zwierzę, np. kotka, i chowa w wybranym miejscu. Dziecko próbuje

odnaleźć zabawkę. Rodzic miauczy głośno, kiedy dziecko zbliża się do zabawki, lub cicho, kiedy

się od niej oddala. Kiedy dziecko jest bardzo daleko – milczy.

  • Co to za dźwięk? – zabawa dźwiękonaśladowcza, dziecko podaje nazwę zwierzęcia wydającego usłyszany dźwięk. http://xn--odgosy-5db.pl/
  • Karty pracy „Na wsi” – pliki PDF, karty pochodzą ze strony uczymysie.pl, udostępniamy za zgodą autora. 

/fileget/na-wsi-4-latki-a-19-06-2020.pdf

/fileget/na-wsi-4-latki-b-19-06-2020.pdf


Zabawy na 18.06.2020

  • Łatki – relaksacyjna zabawa grafomotoryczna, wycinanie.

Dziecko otrzymuje kartkę czarnego papieru oraz nożyczki, w tle gra muzyka relaksacyjna. np. https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc

Dziecko w ciszy wycina dowolnego kształtu czarne krowie łatki (muszą być małe), które będą potrzebne w dalszej części dnia. Rodzic nadzoruje poprawne trzymanie nożyczek.

  • Ile zwierząt w zagrodzie? – zabawa matematyczna, szacowanie liczby elementów w zbiorze.

Rodzic na środku dywanu robi cztery koła w kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym i zielonym np. ze sznurka – zagrody dla zwierząt i w każdym umieszcza papierowe zwierzątka w układzie pionowym, np. w czerwonym kole trzy świnki, w niebieskim pięć kaczek, w żółtym siedem koni, w zielonym 10 krów. Prosi dziecko, aby przyjrzało się dokładnie zwierzętom w każdym kole i zdecydowało (bez przeliczania) w której zagrodzie jest najwięcej zwierzątek, a w której – najmniej.

Rodzic sprawdza wraz z dzieckiem, czy udało mu się poprawnie oszacować liczbę zwierząt, przeliczając kolejno sylwety w każdej zagrodzie.

Pomoce: plik PDF „Ile zwierzątek w zagrodzie”, należy wydrukować wielokrotność danego zwierzątka.

/fileget/ile-zwierzat-w-zagrodzie-4-latki-18-06-2020.pdf

  • Łaciate krówki – zajęcia plastyczno-techniczne z elementami przeliczania.

Dziecko otrzymuje kartkę z szablonem krowy oraz rozkłada wycięte wcześniej łatki. Następnie rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza, ile kropek wyrzuciło, a następnie nakleja odpowiednią liczbę łatek na swoją krowę. Rzucanie kostką kontynuujemy do momentu, kiedy mieszczą się dziecku łaty na krowie.

Pomoce: plik PDF „Łaciate krówki”

/fileget/laciate-krowki-4-latki-18-06-2020.pdf

  • Odpoczynek na wsi – zabawa relaksacyjna z wykorzystaniem krótkiej historyjki wizualizacyjnej.

Dziecko kładzie się na dywanie. Rodzic prosi, żeby zamknęło oczy  i wsłuchało się w treść krótkiej historyjki. Opowiadaniu towarzyszy muzyka.https://www.youtube.com/watch?v=-rh8gMvzPw0

Spacerujemy kolorową łąką, słyszymy śpiew ptaków, a nad naszymi głowami fruwają kolorowe motyle i pszczoły. Zbliżamy się do małej drewnianej chatki z dachem pokrytym słomą. Przed domem mały piesek merda wesoło ogonkiem, a obok niego kot wygrzewa się w promieniach słońca. Na ławce przed domem siedzą dziadek z babcią i uśmiechają się przyjaźnie. Witamy się z nimi i odwzajemniamy uśmiech. Przechodzimy za chatkę i widzimy pięknego, stojącego na jednej nodze koguta. Dookoła niego spacerują małe kurczątka, wyjadając z trawy ziarenka. W oddali widzimy stado kaczek, które wesoło kwaczą: kwa-kwa-kwa. Czasem przez naszymi oczami przelatuje pszczoła, niosąca do ula nektar, z którego niebawem powstanie pyszny miód. Pod jednym z drzew rozkładamy koc, na którym się kładziemy, by chwilę odpocząć.

 

Karolina Rozpędek

 

Po wyobrażeniu sobie powyższej historyjki dziecko może wypowiedzieć się na temat tego, czy było to przyjemna wizualizacja, czy chciałoby przenieść się do opisanego miejsca i dlaczego.


Zabawy na 17.06.2020

  • Razem z rodzicami – nauka piosenki „Do przodu krok” i zabawa ruchowa przy piosence.

Po wysłuchaniu piosenki i omówieniu jej treści dziecko uczy się tekstu, powtarzając fragmenty za rodzicem. Następnie rodzic prowadzi z dzieckiem zabawę. Dziecko stoi  przed rodzicem/rodzeństwem i wspólnie wykonują układ ruchowy do piosenki.

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok, (na słowie „do” wykonują jeden krok w przód i jeden w tył)

potem w bok, hop, hop, hop! (jeden krok dostawny w prawą stronę, trzy podskoki)

1. Umiem klaskać, umiem skakać, to zabawa przedszkolaka,
(trzy klaśnięcia i trzy podskoki powtórzone dwa razy)

takiego jak ja i ty, takiego jak my!
(wskazanie dłońmi na siebie, następnie na rodzica lub rodzeństwo  z prawej strony i rozłożenie obu rąk na boki)

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok... (jak poprzednio)

2. Narysuję wam niedźwiedzia, na huśtawce będzie siedział
 
(dziecko naśladuje stojącego niedźwiedzia: kołysze górną połową ciała na boki z podniesionymi

dłońmi – pazurami, następnie układa z rąk kołyskę i kołysze rękami)

i na bębnie będzie grał, i na bębnie grał.
(klepie na przemian dłońmi w uda)

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok... (jak poprzednio)

3. Potem razem z kolegami znajdę skrzynię ze skarbami, (marsz w parach)

a w niej klocków chyba sto, a w niej klocków sto. (zmiana kierunku ruchu)

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok... (jak poprzednio)

Pomoce: plik MP3 „Do przodu krok” :  /fileget/do-przodu-krok.mp3

  • Zwierzęce zgadywanki – zagadki, rozwijanie logicznego myślenia, ćwiczenia ortofoniczne.

Rodzic rozkłada ilustracje zwierząt zamieszkujących gospodarstwo wiejskie (koza, kaczka, krowa, świnia, kura, koń, indyk, owca), a następnie recytuje rymowane zagadki:

Muczy: Muuuu, muuuu!

Biegnijcie tu!

Biegnijcie z daleka,

Napijcie się mleka.

Kto wypił, ten jest zuch!

(krowa)

Kwiczy: Kwi! Kwi!

No, mówię Ci.

Taplanie się w błocie,

w kałuży przy płocie,

po nocach mi się śni.

(świnia)

 

Beczy: Beee! Bee!

Ach, ostrzyż mnie,

A dam ci wełenkę

Na ciepłą sukienkę,

Skarpetkę albo dwie.

(owca)

 

Gdacze: Ko! Ko!

Widział to kto?

Goniłam robaczka,

Lecz schował się w krzaczkach!

I co? I co ? I pstro!

(kura)

Rży: Hiii! Haaa!

Kto gna tak jak ja?

Pęd grzywę rozwiewa,

Kłaniają się drzewa

I wiatr mi w uszach gra!

(koń)

Gulgocze: Gul! Gul!

Gdy kroczę wśród pól,

Obnosząc korale,

To puszę się stale!

Prawdziwy ze mnie król!

(indyk)

 

Meczy: Meeee! Meee!

Wciąż brykać chce!

Mam rogi i brodę,

Lecz mocno nie bodę!

Pobawisz ze mną się?

(koza)

 

Kwacze: Kwa! Kwa!

To ja! To ja!

Ma słynną rodaczkę

Kuzynkę Dziwaczkę

Na pewno każdy zna!

(kaczka)

 

Małgorzata Strzałkowska

Źródło: Entliczek, Książka 5-latka, Nowa Era, Warszawa

2017, s. 88–89.

 

Po wysłuchaniu każdej z zagadek dziecko wybiera zdjęcia przedstawiające zwierzę, o którym była

mowa, nazywa je i naśladuje jego odgłosy.

Pomoce: Plik PDF „Zwierzęce zgadywanki” : /fileget/zwierzece-zgadywanki-4-latki-17-06-2020.pdf

  • W domu czy na podwórku ? – burza mózgów.

Rodzic prezentuje dziecku ilustrację gospodarstwa wiejskiego ze zwierzętami. Prosi, aby wymieniło wszystkie poznane dotychczas zwierzęta mieszkające w zagrodzie. Następnie rozpoczyna się burza mózgów na temat tego, czy zwierzętom lepiej żyje się na wsi czy w mieście.

Dziecko  wypowiada się, jakie jest jego zdaniem najlepsze miejsce do życia dla zwierząt.

Następnie z rodzicem wspólnie zastanawiają się, czy jest możliwe, aby któreś ze zwierząt zamieszkujących wieś mogło zamieszkać w mieście. Dziecko może podawać swoje propozycje zwierząt, a rodzic kieruje rozmową i wyjaśnia, że niektóre zwierzęta spotykane na wsi mogą żyć także w mieście i spełniać różne role. Jako przykład podaje psy, koty oraz konie (miejskie stadniny lub konie policyjne). Dziecko może opowiedzieć o tym, czy ma w domu jakieś zwierzątko i czy mogłoby ono także zamieszkać w gospodarstwie wiejskim.

Pomoce: Plik PDF „W domu czy na podwórku?”

/fileget/w-domu-czy-na-podworku-4-latki-17-06-2020.pdf

  • Psy i koty – zabawa ruchowa z elementami czworakowania.

Dziecko swobodnie porusza się w rytm ulubionej muzyki.

Na hasło rodzica: Jesteś  pieskiem dziecko przyjmuje pozycję na czworakach i spaceruje jak pieski. Kiedy rodzic powie: Jesteś  kotkiem dziecko przyjmuje  pozycję na czworakach i wykonuje ćwiczenia grzbietu – wygina kręgosłup raz w górę, raz w dół. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • Karty pracy „Zwierzęta domowe” – plik PDF

/fileget/zwierzeta-domowe-4-latki-17-06-2020.pdf

Karty pochodzą ze strony Pani Ania na tropie pomysłów, udostępniam za zgodą autora.


Zabawy na 16.06.2020

  • Zwierzątka – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada ilustracje przedstawiające młode zwierzęta, np. kurczaka, cielę, źrebię, jagnię,

szczenię. Prosi dziecko, aby spróbowało odgadnąć, czyje to dzieci. W odległości ok. metr dalej układa ilustracje przedstawiające dorosłe zwierzęta tych samych gatunków: kurę, krowę, konia, owcę,

psa. Dziecko łączy ilustracje młodych zwierząt z dorosłymi za pomocą kawałków włóczki.

Pomoce: włóczka lub sznurek, plik PDF „Zwierzątka”

/fileget/zwierzatka-4-latki-16-06-2020-1.pdf

  • Harce na łące – zabawa z elementami czworakowania.

Dziecko porusza się po dywanie w pozycji na czworakach – jest konikiem. Co jakiś czas rodzic wydaje

polecenia: Wio – konik zaczyna spokojnie spacerować, Galop – konik przyśpiesza, Prrr – konik zatrzymuje się w bezruchu.

  • Kolorowe zabawy – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa, ćwiczenie spostrzegawczości.

Rodzic  wydaje komunikaty, np.: Dotykamy czegoś czerwonego/brązowego/szarego/zielonego/ różowego/niebieskiego. Dziecko odszukuje rzeczy w podanym przez rodzica kolorze, mogże ich

szukać pośród zabawek, a także w częściach garderoby. Rodzic może podawać mniej sprecyzowane informacje, np.:Dotykamy czegoś jasnego, ciemnego, różnokolorowego.

  • Karty pracy „Na farmie” – plik PDF (karty pracy nie są naszego autorstwa)

/fileget/karty-pracy-na-farmie-4-latki-16-06-2020.pdf

ZADANIE DODATKOWE (można je wykonać dopiero po zebraniu pudełek)

  • Tu mieszkamy – wykonanie makiet budynków w gospodarstwie wiejskim, próby dopasowania

zwierząt do ich domów.

Rodzic wraz z dzieckiem ogląda kartonowe pudełka.

Dziecko opisuje je, proponuje, do czego można by je wykorzystać, może przez chwilę pobawić się nimi w sposób dowolny. Następnie dziecko nakleja na nie obrazki przedstawiające zwierzęta (na każdym pudełku jedno zwierzę): krowę, kurę, świnkę, konia, owcę. Na osobnym pudełku nakleja ilustrację przedstawiającą rolnika wraz z rodziną.

Rodzic pomaga dziecku ustalić nazwy poszczególnych budynków oraz dopasować

do nich nazwy osób lub zwierząt, które w nich mieszkają. Na każdym pudełku rodzic może

napisać drukowanymi literami nazwę budynku (obora, kurnik, chlew, stajnia, stodoła, spichlerz,

dom). Głośno powtarza nazwy budynków, dzieląc je na sylaby.

Pudełkowe domki dzieci mogą wykorzystać w późniejszym czasie do zabawy dowolnej.

Pomoce: plik PDF „Tu mieszkamy”

/fileget/tu-mieszkamy-4-latki-16-06-2020.pdf


Zabawy na 15.06.2020

  • Wieś czy miasto? – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa, klasyfikowanie elementów charakterystycznych dla wsi i miasta.

Rodzic dzieli pokój za pomocą sznurka lub włóczki na dwie części. Po jednej stronie kładzie obrazek charakterystyczny dla miasta  a po drugiej stronie – ilustrację wsi

Pomoce: plik PDF „Miasto i wieś”

/fileget/miasto-i-wies-4-latki-15-06-2020.pdf

Następnie rodzic wymienia na głos elementy związane z miastem lub wsią, np.: kurnik, krowa, owca, pies, kot, papuga, traktor, tramwaj, metro, pole, sygnalizacja świetlna.

Dziecko po usłyszeniu nazwy decyduje, gdzie częściej można spotkać wymieniony element: w mieście czy na wsi i ustawia się po wybranej stronie linii dzielącej pokój. Po podaniu oczywistych przykładów rodzic może dodać rzeczy, które trudniej przyporządkować, jak np. most, kot, pies, przedszkole, i zachęcać dziecko do uzasadniania swoich wyborów. Sugeruje, że można rozwiązać problem poprzez ustawienie się w rozkroku nad linią, jedną nogą w części miejskiej, drugą w części wiejskiej.

  • Przyciągamy, odpychamy, rozciągamy – zestaw ćwiczeń

Żagle – rozciąganie ramion, utrzymanie odpowiedniej sylwetki ciała.

Dziecko siada w siadzie skrzyżnym (na kokardkę). Na komunikat: Wieje wiatr podnosi ręce w górę, trzymając wyprostowane plecy, i zaczyna delikatnie machać rękoma raz w lewo, raz w prawo. Na hasło: Huragan – dziecko odgina ciało raz w lewo, raz w prawo, trzymając w górze lewą/prawą rękę.

Wioślarz – ćwiczenia nóg oraz stóp.

Dziecko siada w siadzie prostym. Wybiera sobie pluszową zabawkę i wkłada ją między stopy. Przyciąga stopy do klatki piersiowej, starając się jednocześnie nie zgubić zabawki. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Gumowe nawijaki – ćwiczenia paluszkowe.

Dziecko otrzymuje gumkę do włosów. Rodzic wydaje polecenia, np.: Zakładamy gumkę na dwa palce, na trzy palce, na całą dłoń. Podobne ćwiczenia dziecko wykonuje, zakładając gumkę na palce stóp.

  • Co nam daje wieś? – układanka, dopasowywanie zwierząt do produktów.

Obrazki krowy, kury i pszczoły należy pociąć na części, aby dziecko mogło je złożyć w całość.

Rodzic układa w widocznym miejscu obrazki produktów: miód, mleko oraz jajka.

Następnie każde dziecko dostaje kopertę z rozsypanką (pociętą na części ilustracją kury, krowy
i pszczoły).  Dziecko układa obrazki, a następnie nakleja je na kartkę.

Następnie dziecko przygląda się produktom i  zastanawia się, dzięki jakim zwierzętom mamy miód, mleko oraz jajka i przykleja je przy odpowiednich zwierzętach.

Zachęcamy do wysłania zdjęcia gotowej pracy na adres email przedszkola.

Na koniec można spróbować miodu oraz mleka, jajko można rozbić i zobaczyć, jak wygląda

w środku (bez degustacji).

Pomoce: plik PDF „Co nam daje wieś”

/fileget/co-nam-daje-wies-4-latki-15-06-2020.pdf

  • Pracowite kurki – zabawa sensoryczna, ćwiczenie spostrzegawczości.

 

Rodzic wysypuje do miski różne drobne ziarna i produkty spożywcze (kasze, owies, ryż) oraz jeden większy składnik, np. fasolę. Zadaniem dziecka jest oddzielić fasolę od pozostałych składników mieszanki. Dla utrudnienia można poprosić, aby zrobiło to pęsetą.


Zabawy na 10.06.2020

  • Robimy zakupy – zabawa matematyczna.

Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazki z warzywami i owocami.

Wyjaśnia, że dziecko będzie robiło zakupy. Otrzymuje listę zakupów oraz koszyk lub torebkę z materiału. Lista zakupów składa się z obrazków oraz liczb, np. 2 + rysunek jabłka, 1 + rysunek

marchewki, 3 + rysunek ogórka. Dziecko odczytuje swoją listę zakupów i wkłada do koszyka lub torby

odpowiednią liczbę produktów – obrazków.

Po zakończonych zakupach dziecko wyjmuje wszystkie produkty i je przelicza. Następnie podaje,

czego jest najwięcej, czego najmniej, tyle samo, o ile więcej, o ile mniej.

Należy wydrukować więcej owoców i warzyw, żeby dziecko mogło je liczyć i skompletować zakupy.

Pomoce: plik PDF „Robimy zakupy”

/fileget/robimy-zakupy-4-latki-10-06-2020.pdf

  • Zdrowe dania – burza mózgów.

Dziecko wspólnie z rodzicem podają pomysły na zdrowe posiłki z owoców i warzyw: sałatki

owocowe i warzywne, napoje, koktajle, desery.

Rodzic zapisuje wszystkie pomysły na dużym arkuszu papieru. Wszyscy wspólnie podejmują decyzję,

które z nich przygotują wspólnie w domu  Następnie dziecko  wraz z rodzicem ustalają, co będzie potrzebne do przygotowania wcześniej wybranych dań (jako pomoc można wykorzystać książki kucharskie i przepisy z internetu). Wspólnie  sporządzają na kartce listę zakupów – rysują potrzebne produkty.

  • Letni targ – spacer na pobliskie targowisko lub do sklepu warzywnego.

Dziecko ogląda dojrzałe owoce i warzywa, nazywa je. Wspólnie z rodzicem  robią zakupy według wcześniej przygotowanej listy. Pakują zakupy do koszyków lub toreb z materiału.

Rodzic zwraca uwagę, że korzystanie z foliowych torebek jest nieekologiczne.

  • Zdrowe przekąski – wspólne przygotowanie zdrowych posiłków.

Dziecko z rodzicem przygotowują wcześniej zaplanowany posiłek z wykorzystaniem kupionych warzyw i owoców. Z pomocą rodzica przygotowuje stanowisko pracy, myje, obiera  produkty. Po zakończonej pracy sprzątają i wspólnie zjadają przygotowane przysmaki.

Zachęcamy do zrobienia zdjęcia przygotowanego posiłku i przesłanie na adres email przedszkola.

  • Zdrowe i niezdrowe – zabawa dydaktyczna.

Rodzic prezentuje różne produkty spożywcze oraz dwa kosze: jeden oznaczony zielonym kółkiem z uśmiechniętą buzią, drugi oznaczony czerwonym kółeczkiem ze smutną miną. Dziecko samodzielne segreguje produkty na te, które jego zdaniem są zdrowe (koszyk z zielonym kółkiem)

i te, które są niezdrowe i powinniśmy ich unikać w codziennej diecie (koszyk z czerwonym kółkiem).

Gdy wszystkie produkty tafią do koszyków, dziecko wspólnie z rodzicem dyskutują na temat swoich wyborów.

Pomoce: plik PDF „Zdrowe i niezdrowe”

/fileget/zdrowe-i-niezdrowe-4-latki-10-06-2020.pdf


Zabawy na 09.06.2020

  • Letni spacer – zabawa słuchowa.

Rodzic kładzie przed dzieckiem kilka obrazków (drzewo, dom, ptak, kwiat, lody, pies, ryba, kaczka, słońce, jabłko, dziewczynka, chłopiec, rower, motylek). Następnie opowiada krótką historyjkę, w której pojawiają się te przedmioty, np. o chłopcu, który pojechał rowerem na spacer do parku, gdzie spotkał dziewczynkę z psem

Wyraźnie akcentuje ich nazwy. Zadaniem dziecka podczas słuchania jest zabranie przedmiotu, którego nazwę usłyszy.

Pomoce: Plik PDF „Letni spacer”

/fileget/letni-spacer-4-latki-09-06-2020.pdf

  • Mieszkańcy łąki – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozwija na podłodze bibułę lub kolorowe kartki w trzech kolorach: najpierw brązową lub czarną, nad nią zieloną, następnie niebieską. W ten sposób powstaje makieta łąki.

Dziecko siedzi przodem do kolorowych pasków bibuły. Rodzic kolejno pokazuje obrazki, dziecko je nazywa i dzieli nazwy na sylaby. Następnie dziecko umieszcza obrazki w odpowiednich miejscach na łące, np.: pasek brązowy – kret, dżdżownica, żuk; pasek zielony – mak, stokrotka, koniczynka, mlecz; pasek niebieski – ptak, bąk, ważka, pszczoła, motyl. Rodzic podpowiada, że niektóre obrazki można położyć na granicy dwóch kolorów np.: brązowego i zielonego (mrówka, żabka, ślimak), a motyla, pszczółkę czy trzmiela może umieścić na kwiatach.

Gdy wszystkie obrazki zostaną rozłożone, dziecko podziwia ułożoną przez siebie łąkę.

Pomoce: plik PDF „Mieszkańcy łąki”

/fileget/mieszkancy-laki-4-latki-09-06-2020.pdf

  • Wąż, mucha, konik polny – zabawa ruchowa dźwiękonaśladowcza.

Rodzic prezentuje trzy obrazki przedstawiające zwierzęta, nazywa je, wydaje dźwięki kojarzące się z tymi zwierzętami oraz prezentuje sposoby poruszania się:

wąż – sss… (złożenie dłoni w strzałkę i faliste ruchy);

mucha – zzz… (machanie dłońmi jak skrzydełkami);

konik polny – cyk, cyk cyk (podskakiwanie).

Dziecko podskakuje po pokoju. Kiedy rodzicl uniesie w górę jeden z trzech obrazków, dziecko zatrzymuje się i naśladuje odgłosy oraz sposób poruszania się odpowiedniego zwierzątka.

Pomoce: plik PDF „Wąż, mucha, konik polny”

/fileget/waz-mucha-konik-polny-4-latki-09-06-2020.pdf

  • Moja łąka – praca plastyczna, technika mieszana.

Dziecko otrzymuje błękitną i zieloną kartkę formatu A4 oraz kilka czerwonych kółek o różnejśrednicy (2–5 cm). Rwie  zielone kartki na paski o szerokości około 1–2 cm (paski mogą się lekko zwężać z jednej strony). Smaruje zielone paseczki do połowy klejem i przyklejają do niebieskiej kartki – w ten sposób powstaje trawa. Potem w dowolnych miejscach na kartce dziecko przykleja czerwone kółka – biedronki. Każde kółko należy podzielić na pół czarną linią (powstają skrzydełka), a następnie dorysować kropki, głowę, czułki, nóżki.

Rodzic przypomina, że najpopularniejsze w Polsce są biedronki siedmiokropki i dwukropki.

Dziecko przeliczają kropki na skrzydełkach biedronek.

Na zakończenie kredkami upiększa łąkę wg własnych pomysłów.

Zachęcamy do wysłania prac na adres email przedszkola.


Zabawy na 08.06.2020

  • Gdzie mam usiąść? – zabawa orientacyjno-porządkowa, orientacja w przestrzeni.

Rodzic mówi dziecku, w którym miejscu ma usiąść.

np.: Kasiu, usiądź na podłodze,
Kasiu, usiądź na krzesełku,
Kasiu, usiądź obok…,

Kasiu, usiądź za…,

Kasiu usiądź między … a ….

  • Nadchodzi lato – rozmowa na podstawie ilustracji.

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające oznaki nadchodzącego lata i wspólnie z dzieckiem je omawia.

Pomoce: plik PDF „Oznaki lata”

/fileget/oznaki-lata-4-latki-08-06-2020-1.pdf

Ilustracje nie są naszego autorstwa i pochodzą ze strony Przedszkolne Pomysły.

  • Spacer – zabawa ruchowa inspirowana opowieścią.

Rodzic opowiada, a dziecko spaceruje po pokoju i naśladuje czynności zgodnie z opowieścią:

Spacer

Wyobraź sobie, że znajdujesz piękny kwiat, który upajająco pachnie. Przysuń twarz blisko niego

i wąchaj miły aromat…

Wyobraź sobie, że natrafiłeś na dziki krzew z jadalnymi owocami. Zerwij sobie kilka i włóż do ust…

Wyobraź sobie, że doszedłeś do małego stawu, po którym pływa kilka dzikich kaczek. Pokaż mi,

jak karmisz te kaczki […]

Teraz musisz przejść przez gęste chaszcze, w których są pokrzywy i ciernie. Wyobraź sobie, jak

przez nie przechodzisz, nie raniąc się przy tym…

W poprzek drogi leży wielki pień drzewa. Pokaż mi, jak przez niego skaczesz…

W oddali możesz zobaczyć stado jeleni. Obserwuj je…

Dochodzisz do pięknego czystego jeziora. Pokaż mi, jak wchodzisz do wody i chlapiesz się ze mną…

Teraz jesteś  na ściernisku. Pokaż mi, jak biegniesz po ściernisku…

Po długim bieganiu bardzo chce Ci się pić.

Na szczęście znalazłeś małe źródełko. Napij się z niego wody…

Teraz czas na posiłek. Pokaż mi, jak rozpalasz ognisko i na długich kijach pieczesz kiełbaski…

Co chcesz jeszcze robić na tym spacerze?...

Klaus W. Vopel

Źródło: Klaus W. Vopel, „Witajcie uszy! Gry i zabawy

ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat”, wyd. Jedność,

Kielce 2009, s. 91

Rodzic w trakcie opowieści powinien wyjaśniać dziecku znaczenie wyrazów, których może nie

znać, np. ściernisko.

  • Letni spacer – zabawa ruchowa z elementami przysiadu i podskoków.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Hej! wykonuje przysiad, a następnie maszeruje dalej.

Na hasło: Hej, hop! podskakuje dwa razy, a następnie maszeruje dalej.

Zabawy pod chmurką:

  • Podniebne kino – zabawa doskonaląca umiejętność obserwowania i opowiadania.

Dziecko leży z rodzicem na kocu i wspólnie obserwują chmury. Dzielą się spostrzeżeniami, z czym kojarzą im się te białe, pierzaste, kłębiaste obłoki – ktoś zobaczy psa, smoka, a może krokodyla.

  • Niebiańskie obrazy – rysowanie kredą.

Dziecko, zainspirowane wcześniejszą obserwacją, rysuje w wyznaczonym przez rodzica miejscu
(np. na chodniku) letnie niebo, wykorzystując białą i niebieską kredę. Mogą być kredki.


Zabawy na 05.06.2020

  • Kropkowe liczby – zabawa matematyczna.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem sześć kartoników liczbowych z kropkami narysowanymi w kolumnie. Zadaniem dziecka jest ułożyć słupki liczbowe od najmniejszego do największego.

Następnie rodzic pokazuje kartoniki z kostkowym schematem tych samych liczb, a dziecko stara się dopasować je do poprzedniego ciągu.

Dodatkowo, w zależności od możliwości dziecka , można dołożyć kartoniki z cyframi. Na koniec dziecko przelicza kartoniki.

Pomoce: plik PDF „Kropkowe liczby”

/fileget/kropkowe-liczby-4-latki-05-06-2020.pdf

  • Rzucamy kostką – zabawa matematyczno-ruchowa.

Rodzic, wykorzystując zestawy kartoników z poprzedniego ćwiczenia, zaprasza dziecko do wspólnej zabawy. Rodzic rozkłada w różnych miejscach w pokoju  kartoniki z kostkowym schematem liczb.

Dziecko tańczy do ulubionej muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic rzuca kostką a dziecko szuka kartonika z tą sama ilością kropek jaka wypadła na kostce.

Zabawę powtarzamy kilka razy.

Można utrudnić zadanie i zamiast kartoników z układem kostkowym, rodzic rozkłada kartoniki z cyframi.

  • Kolory – wyszukiwanie jak największej liczby przedmiotów w podanym kolorze.

Rodzic podaje kolor, a dziecko nazywa przedmioty/miejsca w tym kolorze lub ich dotyka.

  • Kto najdalej skoczy – rozmowa oraz zabawa skoczna inspirowana wierszem Mieczysławy Buczkówny „Na skoczni”.

Na skoczni

– Lubię skakać i ty też,

W piasku, w piaskownicy.

Możesz skakać pierwszy, chcesz?

– Ten skok się nie liczy.

– Już skakałeś, teraz ja!

Mogłem lepiej skoczyć.

Wszystko przez ten suchy piach,

Wiatr mi sypnął w oczy…

Znowu twoja kolej, skacz!

Świetnie! Doskonale!

Mój skok teraz. Proszę, patrz!

Ja skoczyłem dalej!

Mieczysława Buczkówna

Źródło: „A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz…”,

WSiP, Warszawa 2001, s. 51

Po przeczytaniu wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem na temat jego treści.

Pyta: W co się bawiły dzieci? Na czym ta zabawa polegała?.

Następnie rodzic organizuje tor przeszkód, przez który dziecko będzie mogło skakać.

Jeżeli warunki domowe nie pozwalają na taka zabawę, zachęcamy do zabawy na świeżym powietrzu. Można ułożyć kamyki lub szyszki przez które dziecko będzie skakało.

  • Klasy – zabawa tradycyjna ze skokami.

Jeżeli macie Państwo możliwość  zaprezentowania dzieciom gry w klasy, to serdecznie zachęcamy. Rodzic wspólnie z dzieckiem rysuje kredą pola z cyframi i razem wykonują skoki z liczeniem.

  • Karty pracy SPORT – zachęcamy do wykonania zadań.

Plik PDF SPORT – karty pochodzą ze strony uczymysie.pl, publikuje za zgodą autora

/fileget/karty-pracy-sport-4-latki-05-06-2020.pdf


Zabawy na 04.06.2020

  • Żabki i bocian – zabawa ruchowa. Rodzic czyta tekst. Dziecko próbuje zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Następnie rodzic ponownie czyta tekst i wspólnie z dzieckiem naśladują czynności tam wymienione.

Żabki i bocian

Stajemy wszyscy w kole,

Chwytamy się za ręce.

Skaczemy jak najwyżej,

Kucamy jak najprędzej.

Za ręce się łapiemy,

Jak żabki w przód skaczemy.

A teraz już kucamy,

Jak raki powracamy.

Języki wysuwamy

I szybko je chowamy.

A teraz dla ochłody

Liżemy zimne lody.

Stoimy na podłodze,

Tylko na jednej nodze.

Podskok! Teraz nóg zmiana!

Ktoś przypomina bociana?

Agnieszka Kornacka

Źródło: „Rymowana gimnastyka dla smyka”, wyd. BEA

Książki Edukacyjne, Toruń 2007, s. 26

  • Co robimy? – zabawa językowa wzbogacająca słownictwo. Dziecko naśladuje i nazywa czynności, które zapamiętało z poprzedniej zabawy „Żabki i bociany”, np. stajemy, łapiemy, chowamy, chwytamy, skaczemy, kucamy, liżemy.
  • Mój ulubiony sport – zabawa naśladowcza. Dziecko patrząc na ilustracje wybiera sport, który najbardziej mu się podoba. Próbuj a uzasadnić swój wybór, a wybrany sport naśladować ruchem.

Pomoce: plik PDF „Sport to zdrowie” /fileget/sport-to-zdrowie-4-latki-04-06-2020.pdf

Zdjęcia pochodzą ze strony Monika Gryglicka Kreatywnie, zamieszczam za zgodą autora.

  • Znajdź figurę – zabawa matematyczna. Rodzic pokazuje wzór koła, a zadaniem dziecka jest znaleźć w domu jak najwięcej przedmiotów w kształcie koła.  Zabawa powtarza się z kwadratem i trójkątem. W kolejnym ćwiczeniu dziecko otrzymuje np. sznurek, tasiemkę, centymetr krawiecki i tworzy z nich  koło, potem kwadrat i trójkąt.  Następnie dziecko wykonuje zadanie w kartach pracy „Bocian i figury geometryczne.

Pomoce: koło, trójkąt i kwadrat wycięty z papieru lub narysowany, tasiemka lub sznurek,
plik PDF „Bocian i figury geometryczne”
/fileget/bocian-i-figury-geometryczne-4-latki-04-06-2020.pdf

Karty pracy pochodzą ze strony Terapeutyczna Żyrafa, publikuje za zgodą autora.


Zabawy na 03.06.2020

  • Na skrzydłach – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko przyjmuje pozycję żuczka – skuloną, z pochyloną głową i rękami na plecach. Na dźwięk tamburynu lub ulubionej muzyki rozkłada ręce jak skrzydełka i lata swobodnie po pokoju. Na przerwę w graniu ponownie przyjmują pozycję żuczka.

  • Zielony żuczek – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Rodzic nawiązuje do zabawy ruchowej naśladującej latającego żuczka i czyta wiersz:

Zielony żuczek

Chodził po łące zielony żuczek.

„Kiedy się wreszcie latać nauczę?

Powiedz mi, proszę, panno dziewanno,

Kiedy nad mgiełkę wzlecę poranną?”

Ale dziewanna, kąpiąc się w rosie,

Myślała tylko o własnym losie.

Więc poszedł dalej zielony żuczek.

„Kiedy się wreszcie latać nauczę?

Może mi zdradzą liliowe dzwonki,

Kiedy odlecę z pachnącej łąki?”

A liliowe dzwonki co siły

Pszczołom na zbiórkę właśnie dzwoniły.

Pytał rumianku, pytał źdźbła trawy,

Lecz one miały ważniejsze sprawy.

Więc spytał żuczek srebrzystej rosy:

„Kiedy się wreszcie w górę uniosę?”

A kropla rosy, jak zwierciadełko,

Odbiła jedno, drugie skrzydełko.

Długo je z każdej oglądał strony

Bardzo zdziwiony żuczek zielony.

Wreszcie poruszył nimi nieśmiało

I oto wszystko w dole zostało:

Dziewanna, mięta, rumianek, dzwonki

I srebrna rosa z pachnącej łąki.

Ludmiła Marjańska

Źródło: „A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz…”,

red. Teresa Dziurzyńska, Hanna Ratyńska, Elżbieta

Stójowa, WSiP, Warszawa 2001, s. 81

Po wysłuchaniu wiersza dziecko stara się odpowiedzieć na pytania: Jak żuczek nauczył się latać?

Czy kwiaty mu pomogły?. Następnie rodzic prowadzi do podsumowania: Żeby się czegoś nauczyć,

trzeba po prostu próbować.

  • Jak się gra piłką? – ćwiczenia w myśleniu i budowaniu wypowiedzi.

Na początek rodzic zadaje zagadkę: Co to za przedmiot w sporcie, który bez skrzydeł lata?.

Gdy dziecko odgadnie, że to piłka, rodzic  zadaje pytanie: Jak się gra piłką?. Dziecko odpowiada na pytanie, może również pokazywać różne sposoby wykorzystania piłki. Na koniec rodzic  wraz z dzieckiem wymienia różne sporty, w których wykorzystuje się piłki: nożną, ręczną, siatkową, plażową, do koszykówki, pingpongową, do tenisa, lekarską.

Pomoce: plik PDF „Dyscypliny sportowe z piłką” /fileget/dyscypliny-sportowe-z-pilka-4-latki-03-06-2020.pdf


Zabawy na 02.06.2020

  • O komputerze i różanym ogrodzie – wysłuchanie opowiadania Joanny Krzyżanek, rozmowa

o aktywnym spędzaniu czasu na podstawie tekstu oraz doświadczeń dziecka.

Rodzic czyta opowiadanie:

O komputerze i różanym ogrodzie

Wydarzyło się to dwa lata temu. Rodzina Wafelków kupiła komputer.

– Jaki fajny! – wykrzyknął Filip, kiedy tata wyjmował monitor z wielkiego tekturowego pudła. Nikt wtedy nie przypuszczał, że urządzenie to stanie się przyczyną wielu kłopotów i że ma ono niewidzialne łapy, które będą mocno trzymały Filipa i nie pozwolą mu robić nic innego, jak tylko pisać i grać na nim.

Przez pierwsze dni nie było w tym nic niepokojącego. Przecież każdy człowiek, kiedy dostanie coś nowego, nie może się z tym rozstać. Ale kiedy minął drugi tydzień, rodzina zaczęła się niepokoić. Filip dla nikogo nie miał czasu. Było jednak coś, co jeszcze bardziej martwiło rodziców chłopca. Przecież siedzenie przez kilka godzin dziennie przed komputerem jest niezdrowe.

– Porozmawiam z nim – powiedziała mama i poszła do pokoju, w którym stał komputer:

– Filipie, czy możesz ze mną porozmawiać? – zapytała.

– Teraz? Mamo! Właśnie zbliżam się do komnaty czarownicy, która porwała mojego najlepszego przyjaciela, Kacpra. Muszę go uratować. Porozmawiamy później?

– Wolałabym teraz – odpowiedziała mama spokojnym głosem.

– No, dobrze – odparł niezadowolony.

– Martwię się, bo ciągle siedzisz przed komputerem. O tym, że jest to bardzo nie zdrowe, nie będę już z tobą rozmawiała, bo wiem, że tata ci o tym mówił. Smuci mnie jednak coś innego. Od dwóch tygodni nie masz dla nikogo czasu. Śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje zjadasz tak szybko, jakby cię ktoś gonił. Nie czytasz książek, nie bawisz się z Lusią w ogrodzie. Nie obserwujesz gwiazd, nie jeździsz z tatą na rowerze. Nie pomagasz babci w różanym ogrodzie. Nie nurkujesz z dziadkiem w rzece. Nie chcesz nawet bawić się z Bartkiem, twoim najlepszym przyjacielem. Przepraszam, zapomniałam. Masz już nowego najlepszego przyjaciela, który ma na imię Kacper, prawda?

– Mamo, zrozum mnie, proszę. W komputerze też mam rzekę, w której nurkuję, rower, na którym jeżdżę, ogród z niesamowitymi kwiatami, rozgwieżdżone niebo…

– Wiesz co, Filipie, zjedz sobie teraz komputerowe babeczki, a ja pójdę skosztować tych, które babcia w tej chwili wyjmuje z piekarnika – powiedziała mama i wyszła z pokoju. Po chwili włożyła do koszyka ciepłe babeczki, kubeczki, butelkę truskawkowego soku, napisała kartkę i położyła ją na stole w kuchni. W tym czasie przez szparkę w drzwiach do pokoju chłopca wcisnął się zapach babeczek.

– Co tak pięknie pachnie? – zapytał Filip i pobiegł do kuchni. Ale co to? Nie było tam mamy, babci, Lusi, no i pachnących babeczek. Była za to kartka: Jesteśmy w różanym ogrodzie nad rzeką. Wrócimy wieczorem. Babcia, mama i Lusia Chłopiec nie chciał być sam w domu. Wyłączył komputer i pobiegł nad rzekę.

– Masz ochotę na truskawkowy sok i pyszne babeczki? – zapytała mama, kiedy zobaczyła zmęczonego synka.

Wieczorem, kiedy wszyscy wrócili do domu, Filip powiedział mamie, że już nie będzie spędzał wolnego czasu przed komputerem i że ich różany ogród jest piękniejszy niż ten w komputerze.
A potem szepnął mamie do ucha:

– Do komputera nie można się przytulić – i mocno przytulił się do mamy.

Joanna Krzyżanek

Źródło: Opowieści do poduszki, Papilon, Warszawa 2007, s. 141–145.

Po przeczytaniu opowiadania rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę o zachowaniu i doświadczeniu Filipa, a następnie, odwołuje się do doświadczeń dziecka, na temat przyjemnego i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zaznacza również, jak ważny jest ruch dla zdrowia i rozwoju dzieci.

  • Gimnastyka – fajna sprawa – zestaw ćwiczeń.

Rozgrzewka. Dziecko maszeruje w miejscu, wyrzuca ręce w górę, potem w przód i w bok. Następnie robi skłony. Potem dotyka  kolejno swojej głowy, ramion, kolan, pięt, oczu, uszu, ust i nosa. Może recytować przy tym znaną rymowankę „Gimnastyka – fajna sprawa”, coraz szybciej i szybciej.

Turlamy się po piasku – turlanie po dywanie.

Do wody i pływamy – czołganie z ruchem rąk, naśladowanie pływania.

Wychodzimy z wody – czworakowanie.

Skoki żaby – naśladowanie skoków na czterech kończynach.

Stajemy i strzepujemy ciało – rozluźnienie i oklepywanie ciała.

  • Dyscypliny sportowe – rozmowa inspirowana obrazkami, zabawa naśladowcza.

Dziecko  z pomocą rodzica nazywa dyscypliny sportowe przedstawione na obrazkach i określa, na czym polegają te sporty. Następnie wspólnie próbują naśladować gestiami ruchem sposoby poruszania się sportowców.

Pomoce: plik PDF „Dyscypliny sportowe”

/fileget/dyscypliny-sportowe-4-latki-02-06-2020.pdf

Karty pochodzą ze strony uczymysie.pl, publikuje za zgodą autora.

  • Sportowiec – rysowanie wybranej dyscypliny sportowej.

Dziecko wybiera dyscyplinę sportową, która najbardziej mu się podoba i próbuje ją narysować.

Zachęcamy do wysłania prac dzieci na adres email przedszkola.


Jedynym zadaniem na dziś kochane dzieci jest dobra zabawa!


Zabawy na 29.05.2020

  • Myjemy podłogę – ćwiczenie stóp.

Dziecko siedzi w siadzie skulnym, palce stóp trzyma na woreczkach. Naprzemiennie wysuwa woreczki w przód, w tył, w prawo, w lewo.

  • Cieszę się, gdy….. Smucę się, gdy… – zabawa integracyjna.

Rodzic wypowiada zdania. Dziecko za pomocą lizaków z wesołą i smutną miną wyraża swoje uczucia.

Przykładowe zdania:

Jedziemy z rodziną na wycieczkę.

Dostałam od babci przytulankę.

Tata nie może pójść z nami do kina.

Mama przeczytała mi piękną bajkę.

Na moje urodziny nie przyjedzie dziadek.

Wczoraj zachorował mój kotek Mruczek.

Moja siostra narysowała dla mnie rysunek.

Brat nie chciał się ze mną bawić.

Tatuś przywiózł mi z podróży piękną muszlę.

Pomoce: plik PDF „Wesoła i smutna mina” 

/fileget/weseola-i-smutna-minka-4-latki-29-05-2020.pdf

  • Bąbelki – zabawa oddechowa.

Dziecko otrzymuje kubeczek z małą ilością wody oraz słomkę. Na hasło dane przez rodzica  dziecko wciąga powietrze nosem i wydmuchuje przez słomki, robiąc bąbelki w kubeczkach.

  • Kocie zabawy – zabawa z elementem czworakowania.

Dziecko – kot chodzi po pokoju na czworakach i popycha przed sobą piłeczkę raz prawą, raz lewą ręką.

  • Spójrz i zapamiętaj – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające znane dziecku obiekty o jednoznacznych nazwach.

Plik PDF „Spójrz i zapamiętaj”

/fileget/spojrz-i-zapamietaj-4-latki-29-05-2020.pdf

Wykłada dwa obrazki, dziecko przyglądają się.

Następnie rodzic odwraca obrazki, a  dziecko wymienia ich nazwy we właściwej kolejności,

np. lalka, samochód. Potem rodzic dokłada jeden obrazek i również go odwraca. Zadaniem dziecka jest – jak poprzednio – wymienić nazwy przedmiotów na obrazkach, np. lalka, samochód,

klocki. Liczbę obrazków do zapamiętania uzależniamy od możliwości dziecka. Zabawa trwa, dopóki

dziecko jest zainteresowane.

  • Karta pracy „Kwiatek – moja rodzina” – plik PDF

/fileget/kwiatek-moja-rodzina-4-latki-29-05-2020.pdf

* Drogie dzieci zachęcamy wszystkich domowników do wspólnej zabawy z piosenką

https://m.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Tańczcie i cieszcie każdą chwilą spędzoną razem.


Zabawy na 28.05.2020

  • Wycieczka rowerowa – ćwiczenie mięśni brzucha.

Dziecko leży na plecach, pod każdą stopą trzymając woreczek. (woreczek można zrobić ze skarpetki, wsypując do niej np. groch i związać ją)  Naśladują jazdę na rowerze, próbując utrzymać woreczki palcami.

  • Co robią rodzice? – zabawa słownikowa.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne czynności domowe wykonywane przez

rodziców. Dzieci wymieniają czynności przedstawione na obrazkach.

Rodzic rozpoczyna rozmowę, że mama i tata mają bardzo dużo zawodów, bo wykonują w domu

czynności, które inni wykonują w pracy. Pyta dzieci:

Jak nazywa się zawód osoby, która naprawia kran? (hydraulik)

Jak nazywa się zawód osoby, która szyje ubrania? (krawiec/krawcowa)

Jak nazywa się zawód osoby, która uczy dzieci? (nauczyciel/nauczycielka)

Jak nazywa się zawód osoby, która naprawia meble? (stolarz).

Dziecko dochodzi do wniosku, że rodzice potrafią wykonać wiele czynności i należy im w tym pomagać, ponieważ robią to dla wszystkich w rodzinie.

Pomoce: plik PDF „Co robią rodzice” /fileget/co-robia-rodzice-4-latki-28-05-2020-1.pdf

  • Rodzinny posiłek – edukacja matematyczna, zapamiętywanie i odtwarzanie sekwencji.

Dziecko  opowiada treść obrazka. Rozmawia o wspólnych posiłkach z rodziną oraz o zasadach zachowania przy stole. Następnie rodzic przygotowuje po kilka sztuk sztućców (kilka łyżek, kilka noży itd.) Zadaniem dziecka jest odtworzyć układ sztućców, który ma przed sobą.  Dodatkowym utrudnieniem może być zabawa, kiedy rodzic pokazuje obrazek z układem sztućców, dziecko go zapamiętuje, a następnie rodzic odwraca kartkę. Po ułożeniu wspólnie sprawdzają, czy układ się zgadza.

Plik PDF „Sztućce sekwencje” /fileget/sztucce-sekwencje-4-latki-28-05-2020.pdf


Zabawy na 27.05.2020

  • Kalambury – zagadki słowno-obrazkowe.

Na podłodze leżą obrazki ze zwierzętami. Rodzic opisuje słowami lub ruchem wybrane zwierzątko, nie podając jego nazwy, a dziecko odgaduje, o jakie zwierzątko chodzi i wybiera właściwy obrazek. Następnie jest zamiana ról.

Pomoce: plik PDF Kalambury Zwierzęta /fileget/kalambury-zwierzeta-4-latki-27-05-2020.pdf

  • Moja rodzina – inscenizacja z wykorzystaniem sylwet.

Rodzic zaprasza dziecko na przedstawienie. Ilustruje treść wiersza za pomocą sylwet przedstawiających członków rodziny: mamę, tatę, dwoje dzieci, babcię, dziadka, kota.

Do narysowanych lub wydrukowanych sylwet można od tyłu nakleić słomkę lub patyczek szaszłykowy.

Pomoce: plik PDF Sylwety Moja Rodzina /fileget/sylwety-moja-rodzina-4-latki-27-05-2020.pdf

Moja rodzina

Mama, tata oraz brat

to rodzina – to mój świat.

Wszyscy razem się kochamy,

bardzo sobie pomagamy.

Mama jest od przytulania

i buziaków nam dawania.

Tata nosi nas na rękach,

chociaż czasem trochę stęka.

Brat choć starszy, to jest miły.

Ma odwagę, dużo siły.

Wciąż wymyśla fajne sprawy

i zadania, i zabawy.

Mruczek to rodzinny kotek,

który zabrał babci motek,

lecz nie zrobił z wełny szala,

tylko z motkiem długo szalał.

Babcia z dziadkiem przyjeżdżają

i nas wtedy zabierają

na pikniki i spacery,

hulajnogi i rowery.

Gdy rodzinka jest w komplecie,

to nie często – sami wiecie…

Wtedy teatr odwiedzamy

albo razem w scrabble gramy.

I tak mija nam ten czas.

Raz jest kino,

a raz las.

Lecz nieważne, co robimy.

Razem dobrze się bawimy.

Irena Zbroszczyk

Po obejrzeniu przedstawienia rodzic zadaje dziecku pytania:

Kto należy do rodziny chłopca?

Co rodzina lubi robić razem?

Co dzieci robią z babcią i dziadkiem?

Czy chłopiec lubi swoją rodzinę?.

Rodzic zaprasza dziecko do przedstawienia własnych rodzin z wykorzystaniem sylwet.

  • Co robią zwierzęta – zabawa matematyczna. Wykorzystujemy obrazki zwierząt z pierwszej zabawy. Dziecko porusza się po sali w rytm ulubionej muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic  pokazuje obrazek zwierzęcia i mówi, co ono robi i ile razy, a dziecko reaguje, podskakując, np.:

Krowa muczy tyle razy (trzy tupnięcia) – dziecko podskakuje trzy razy;

Koń macha łbem tyle razy (cztery klaśnięcia) – dzieci podskakuje cztery razy;

Pies szczeka tyle razy (pięć klaśnięć) – dzieci podskakują pięć razy. itd.

  • Rodzina – zabawa paluszkowa.

Dziecko z rodzicem recytują treść wierszyka, pokazując jednocześnie palce dłoni, zaczynając od kciuka:

Ten pierwszy to dziadziuś (kciuk)

A obok – babusia (palec wskazujący)

Największy to tatuś (palec środkowy)

A przy nim mamusia (palec serdeczny)

A to jest dziecinka mała (palec mały)

A to jest dziecinka mała.

Tralala la lala lala…

A to – moja rączka cała (cała dłoń)

Tralalala lala lala…

Wanda Szumanówna

Źródło: „Antologia literatury dla najmłodszych”, oprac.

A. Ożyńska-Zborowska, Krajowa Agencja Wydawnicza,

Warszawa 2002, s. 33


Zabawy na 26.05.2020

Kochane dzieci  dzisiaj jest święto Waszych Mam! Dzień Mamy! Z tej okazji proponujemy Wam, abyście stworzyli dla ukochanej Mamy laurkę.  Jeżeli nie macie pomysłu,  to propozycje znajdziecie poniżej.

Dzień Mamy  propozycje upominków /fileget/dzien-mamy-propozycje-upominkow-4-latki-26-05-2020.pdf

Karta pracy PORTRET MAMY /fileget/karta-pracy-portret-mamy-4-latki-26-05-2020.pdf

Jak będziecie wręczać swoje prezenty, poproście mamusię, aby włączyła Wam te piosenki. Przytulcie się do siebie i wspólnie je wysłuchajcie.

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs

Mamusia - słuchanie opowiadania. Oryginalne opowiadanie nosi tytuł „Tatuś”. Na potrzebę dzisiejszego dnia zmieniamy tytuł i bohatera na Mamusię.

Mamusia weszła do mieszkania z wielkim rulonem papierów pod pachą. Położyła papiery na biurku

i mówi do Jacka:

– Muszę zrobić na jutro bardzo trudne rysunki i obliczenia. Pomożesz mi?

Jacek zdziwił się bardzo.

– Ja? Ja przecież nie umiem…

– To nic nie szkodzi – mówi mamusia. – Pomożesz mi w ten sposób, że będziesz cichutko siedział. Rysuj albo wycinaj przy swoim stoliku. Widzisz, żebym mogła  zrobić prędko te rysunki, w pokoju musi być zupełnie cicho, hałas bardzo mi przeszkadza. No co, Jacusiu, obiecujesz?

– Tak, mamusiu. Gdy Jacek to mówi, oczy mu błyszczą. Jest dumny, że mamusia zwraca się do niego tak, jakby Jacek nie był pięcioletnim przedszkolakiem, lecz dużym chłopcem.

– Jeśli będziesz czegoś potrzebował, powiesz mi – mówi jeszcze mamusia, siadając przy biurku i pochylając się nad papierami.

– Dobrze, mamusiu – szepcze Jacek. I od razu postanawia sobie, że o nic mamy nie poprosi, że nie przerwie jej pracy.

Zaczyna wycinać kolorowego kogucika, ale ciągle spogląda na pochylone plecy mamy i myśli:

„Czy mamusia może spokojnie pracować? Chyba tak! Tu jest zupełnie cicho. Nikogo nie ma w domu, tylko ja i mamusia, a ja wcale się nie odzywam”.

Wtem… co to? Niby cicho, a nie cicho. Jacuś słyszy: Tiku-tak…Tiku-tak… Jak ten zegar głośno tika!

A zegar coraz głośniej: Tiku-tak. Tiku-tak… I nagle głośno i grubo: Bim… bam! Bim… bam!

„Mamusia na pewno nie może pracować. Co robić? – zastanawia się chłopiec.

– Już wiem!” Wstał cichutko, wziął z fotela duży, ciepły szal mamusi i przykrył nim zegar.

Teraz słychać tikanie, ale nie takie głośne. Usiadł Jacek przy stoliku.

Wtem… Co to znowu? Bzzzz… bzzzz… bzz!...Duża czarna mucha krąży nad biurkiem mamusi. Bzzz! – przefrunęła nad stolik Jacka.

„Jak ona głośno brzęczy! – martwi się chłopiec.

– O, mamusia podniosła głowę. Może się namyśla, a może mucha jej przeszkadza? Muszę ją przepędzić”.

Idzie na palcach w stronę drzwi, otwiera je. O, mucha właśnie przyfrunęła. Jacuś macha rękami, mówi szeptem:

– A sio! A sio!...

„Wyleciała – myśli Jacek z ulgą i zamyka drzwi.

– Teraz jest zupełnie cicho”. I zabiera się do wycinanek.

Nagle… Miaaauu!... Miaaauu!... Kot!

Na pewno przeszkodzi mamusi. Ale Jacek już wie, co robić.

Biegnie do kuchni. Kotek za nim. Chłopiec nalewa na miseczkę trochę mleka i stawia na podłodze.

– Kici, kici! Pij i nie miaucz więcej – mówi surowo do Mruczusia. – w domu ma być cicho, rozumiesz?

Kotek widocznie rozumie, bo chłepcze mleko tak, że prawie nie słychać.

Jacek wraca do pokoju i patrzy na mamusię. Mama rysuje, liczy.

 „To dobrze, to bardzo dobrze – cieszy się chłopczyk.

– Już zegar tak głośno nie tyka, mucha nie brzęczy,kot nie miauczy…

Ale niedługo była cisza.

W mieszkaniu sąsiadów słychać przez ścianę popłakiwanie. To mały Wojtuś! Jacuś bawi się z nim

czasem. Wojtuś był chory, już wyzdrowiał, ale musi jeszcze leżeć w łóżku. Pewnie mu się nudzi i dlatego płacze. Jacek z niepokojem patrzy w stronę biurka. Czy mamusia słyszy płacz Wojtka?

Na pewno słyszy i nie może rysować.

„Wiem, co zrobię!”. Jacek bierze ze swojej półki ulubionego misia i wychodzi. Mama Wojtusia otwiera mu drzwi.

– Ja tylko na chwilę, proszę pani. Przyniosłem coś Wojtusiowi.

Wojtuś siada na łóżku i łzy jak groch spływają mu po twarzy.

– Masz misia, wiem, że go lubisz – mówi szybko Jacek. – Baw się nim, tylko nie płacz, pamiętaj!.

Wojtusiowi buzia się rozjaśniła, łzy przestały płynąć z niebieskich oczu. Przytulił mocno misia.

Jacek wraca do domu. Czy mamusia zauważyła, że wychodził? Nie, spokojnie, rysuje, kreśli, oblicza

coś na papierze. Wojtuś za ścianą już nie płacze. W pokoju jest zupełnie cicho. „Chyba pomogłem

mamusi” – myśli zadowolony chłopiec.

Co to? Mamusia wstaje. Czy powie, że nic nie narysował? Że przeszkadzały mu różne hałasy? – niepokoi się chłopiec.

Ale mamusia uśmiecha się. Ma zmęczone oczy, ale się uśmiecha.

– No, Jacusiu – mówi wesoło. – Zrobiłam wszystko szybciej, niż myślałam. Któraż to godzina?

Mama zdziwiona patrzy na zegar przykryty szalem.

– A co to? Dlaczego przykryłeś zegar?

Jacek czerwieni się, ale musi przecież wszystko mamie opowiedzieć. I o zegarze, i o musze, o kocie

i o Wojtusiu!

Czy mamusia będzie się z niego śmiała?

Nie. Mamusia poważnie patrzy na synka. Całuje go w głowę i tak jakoś serdecznie mówi:

– Pomogłeś mi, Jacku. Dziękuję ci. Zabawimy się teraz, chcesz? Wymyśl sam jakąś wesołą zabawę.

Halina Pietrusiewicz

Źródło: „Poczytajmy, posłuchajmy”, Nasza Księgarnia,

Warszawa 1975, s. 8.

Mamusia prowadzi rozmowę na temat treści opowiadania. Zadaje pytania:

O co mama poprosiła Jacka?

 Dlaczego potrzebowała ciszy?

Czy Jacek pomógł mamie?

Co Jacek zrobił, aby w domu była cisza?

Czy mama była zadowolona z pomocy Jacka?

 W jaki jeszcze sposób dzieci mogą pomóc swojej mamie?

Jak Ty pomagasz swojej mamie?.

Rodzinne zabawy – zabawa twórcza, zagadki ruchowe – język ciała.

Dziecko przedstawia w dowolny sposób, ale bez użycia słów, zabawy, które najbardziej

lubią ich rodziny. Szczególnie mama. Natomiast mama odgaduje, o jaką zabawę chodzi. Zabawa trwa, dopóki dziecko ma pomysły.


Zabawy na 25.05.2020

  • Moja rodzina – rozmowa zainspirowana zagadką.

Rodzic mówi rymowaną zagadkę:

Jak nazywa się ta grupa,

gdzie jest mama, brat i tata,

siostra jedna, czasem druga…?

Mieszkasz z nimi cztery lata.

Irena Zbroszczyk

Dziecko podaje odpowiedź. Rodzic prosi dziecko, aby opowiedziało o swojej rodzinie, zadaje pytania:

- Z ilu osób składa się twoja rodzina?

 -Wymień członków swojej rodziny.

- Jak spędzacie wolny czas?

- Co najbardziej lubisz robić ze swoją rodziną?.

Karta pracy „Narysuj swoją rodzinę”

/fileget/karta-pracy-narysuj-swoja-rodzine-4-latki-25-05-2020.pdf

Zachęcamy do wysłania zdjęć swoich prac na adres przedszkola.

  • Nasze rodziny – tworzenie wypowiedzi na podstawie obrazków,

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające różne rodziny.

 /fileget/karty-pracy-nr-1-4-latki-25-05-2020.pdf

Prosi dziecko, aby przyjrzało się obrazkom i opowiedziało, co na nich widzą. Następnie dziecko wybiera obrazek z rodziną, która najbardziej przypomina jego rodzinę, i uzasadnia swój wybór. Dziecko dochodzi do wniosku, że każda rodzina jest ważna i robi ciekawe rzeczy.

  • Wszyscy róbcie to, co mama – zabawa naśladowcza.

Dziecko naśladuje wszystkie ruchy i gesty wykonywane przez rodzica, np. skłon do przodu, przysiady, wymachy ramion w przód i w tył, skręty tułowia. Potem następuje zamiana ról, rodzic naśladuje ruchy dziecka.

  • Karty pracy RODZINA – zachęcamy dzieci do zabawy.

Karty pochodzą ze strony Nauczycielka Dzieciom, udostępniam za zgoda autora.

/fileget/karty-pracy-rodzina-4-latki-25-05-2020.pdf

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.